Носенето на маска повлиява на способността за разпознаване на другите | IT.dir.bg

Снимка: iStock by Getty Images

Носенето на маска повлиява на способността за разпознаване на другите

Причината може да се крие в начина, по който хората гледат на нещата от гледната точка на други хора

Британски учени установиха, че способността за възприемане на чужди лица се нарушава при хората, носещи маска, независимо дали гледаното лице е покрито, или не, съобщи ЮПИ, цитирана от БТА.

Резултатите на учените от Университета на Йорк са публикувани в списание Cognitive Research: Principles and Implications ("Когнитивни изследвания: Принципи и приложения").

За изследването са извършени четири експеримента с 80 участници. Те е трябвало да разпознаят лица с маска и без маска, докато човекът е носил, или не е носил маска.

Изследователите са установили, че носенето на маска се отразява много повече на способността за разпознаване на лицата на другите, отколкото на това дали наблюдаваните носят маска, или не.

Междувременно, други изследователи съобщават, че изкуствен интелект може да разпознава лицата на хората дори да имат маска.

"Наблюдателите с маска може да смятат, че собствените им лица са по-малко разпознаваеми и това да доведе до намалени способности за обработка на лица. Това може да е свързано с начина, по който хората гледат на нещата от гледната точка на други хора - процес, наречен alter centric intrusion", казва Ерез Фройд от екипа.

Изследователите също така мислят, че постоянното тактилно стимулиране на долната част на лицето на носещия маска напомня, че хората не могат да видят цялото му лице и на свой ред може да доведе до трудности при възприемането на носа и устата на другите.

"Установихме също така, че ефектът от носенето на маска върху възприемането на чужди лица е специфичен само за ситуации, в които маската е поставена върху отличителните черти, като носа и устата", допълва Ерез Фройд, доцент от Здравния факултет в университета на Йорк. "Когато помолихме участниците в изследването да носят маската на челото си, не открихме никакъв ефект от носенето й върху способността за възприемане на лицето."

Маските обаче не влияят на разпознаването на обекти, например портокал.

5 890 Снимка: iStock by Getty Images

Маските обаче не влияят на разпознаването на обекти, например портокал.