Концепцията за уарп задвижвания е добре позната от научната фантастика. Според нея космическите кораби могат да огъват време-пространството и да се ускоряват до огромни скорости, ползвайки това огъване.

На практика технологията позволява пътуването до други звезди да се осъществява в рамките на един човешки живот, вместо за десетки или стотици хиляди години. Физиците обаче още спорят за принципите зад уарп задвижването.

Таен стартъп, наречен Applied Physics, проучва концепцията вече няколко години. Съвсем наскоро докторът по физика на Университета на Алабама и старши учен по приложна физика Джаред Фукс публикува важно изследване в списанието Classical and Quantum Gravity. Изводите му са, че уарп задвижванията наистина са възможни.

"Това проучване променя разговора за уарп задвижванията", каза Фукс в съобщение за пресата. "Като демонстрирахме първи по рода си модел, ние показахме, че уарп задвижванията може да са научен факт, а не научна фантастика."

Изследването разширява идеята за "уарп балон", който би позволил на пътниците в него да не бъдат засегнати от промените в пространство-времето и гравитационните сили около тях.

Откритието позволява теоретично пътуване с близка постоянна скорост до тази на светлината, но без да я надвишава.

"Въпреки че подобен дизайн все пак ще изисква значително количество енергия, той демонстрира, че ефектите на изкривяване могат да бъдат постигнати без екзотични форми на материя", каза съавторът и старши учен от приложната физика Кристофър Хелмерих, който има докторска степен по физика от Университета на Алабама.

Така уарп двигателят става постижим от теоретична гледна точка. Но както главният изпълнителен директор на Applied Physics Джани Мартире призна в прессъобщението на компанията, "все още не трябва да стягаме багажа за междузвездни пътешествия".

Концепцията, както е изложена в последната статия, все още е изцяло теоретична по природа и авторите все още имат много за доказване преди да е възможно да се премине към практични експерименти.