Отиде си "бащата" на "божествената" частица Хигс бозон | IT.dir.bg

Снимка: БТА/АР

Нобеловият лауреат Питър Хигс почина на 94-годишна възраст

| Редактор: Надежда Христова 1 1534

Британският физик Питър Хигс, който през 2013 г. получи Нобелова награда за работата си върху Хигс бозона - елементарна частица, смятана за ключ към фундаменталната структура на материята, почина вчера на 94-годишна възраст, съобщават световните агенции, позовавайки се на Единбургския университет.

"Той почина мирно у дома си в понеделник, 8 април, след кратко боледуване", се посочва в направеното днес изявление на университета, където ученият беше дългогодишен почетен професор.

Питър Уеър Хигс е удостоен с Нобелова награда за физика през 2013 г. заедно с белгиеца Франсоа Англер. Те са отличени за това, че още през 1964 г. полагат теоретичните основи, които ще доведат до откриването на бозона през 2012 г. в Големия адронен колайдер (ускорител) на Европейската организация за ядрени изследвания (ЦЕРН) в Швейцария.

Хигс бозонът се смята от физиците за ключ към фундаменталната структура на материята. Това е елементарната частица, която придава маса на много други частици, в съответствие с т. нар. Стандартен модел на физиката. Частицата помогна да се обясни как се е образувала материята след Големия взрив.

В стремежа да бъде популяризирано откритието, бозонът е наречен "божествената частица", защото е навсякъде, а същевременно е изключително неуловим.

"Питър Хигс беше забележителна личност - истински надарен учен, чиято визия и въображение обогатиха познанията ни за света около нас", казва Питър Матисън, заместник-ректорът на Единбургския университет, цитиран в прессъобщението.

"Неговата пионерска работа е мотивирала хиляди учени, а наследството му ще продължи да вдъхновява още много поколения напред", допълни той.

През 1964 г. Питър Хигс предсказва съществуването на нова частица - т.нар. Хигс бозон. Ще минат обаче близо почти 50 години, преди съществуването ѝ да бъде потвърдено в Големия адронен колайдер на ЦЕРН.

Теорията на Хигс е свързана с това как субатомните частици, които са градивните елементи на материята, получават своята маса. Това теоретично разбиране е основна част от Стандартния модел на физиката, който описва как е устроен светът.

През 2012 г., в един от най-големите пробиви във физиката от десетилетия, учените от ЦЕРН обявиха, че най-накрая са открили Хигс бозона, използвайки ускорителя на частици.

Хигс получи Нобелова награда за физика за 2013 г. за работата си с Франсоа Англер от Белгия, който независимо от него стигна до същата теория.

Нобеловият лауреат Питър Хигс почина на 94-годишна възраст