Откриха черна дупка с маса над 33 млрд. пъти повече от тази на Слънцето | IT.dir.bg

Снимка: iStock by Getty Images

Откриха черна дупка с маса над 33 млрд. пъти повече от тази на Слънцето

Чрез компютърни симулации в университета и със снимки, заснети от телескопа Хъбъл, учените са потвърдили размера

Черна дупка с маса около 33 млрд. пъти над тази на Слънцето е открита от британски астрономи, съобщи Пи Ей Мидиа/ДПА.

Учени от университета на Дърам казаха, че черната дупка е една от най-големите, наблюдавани някога, предава БТА.

Изследователите описват откритията си, публикувани в специализираното издание "Monthly Notices of the Royal Astronomical Society", като "изключително вълнуващи".

"Тази черна дупка, която е с приблизително 30 милиарда пъти над масата на нашето Слънце, е една от най-големите, засичани някога и в горната граница на нивата, за които смятаме теоретично, че могат да достигат черните дупки, така че това е изключително вълнуващо откритие", каза ръководителят на изследването д-р Джеймс Найтингейл от Факултета по физика на университета на Дърам.

Свръхмасивните черни дупки са обектите с най-голяма маса във Вселената, с маса от 10 милиарда пъти до 40 милиарда пъти над масата на Слънцето. Според астрономите те могат да бъдат открити в центъра на всички големи галактики като Млечния път.

Тези черни дупки се срещат рядко, трудни са за засичане и произходът им е неясен. Някои учени смятат, че са оформени от сливането на масивни галактики преди милиарди години, когато Вселената все още е била млада.

За откритието си изследователите от университета на Дърам са използвали съседна галактика като гравитационна леща, превръщайки я в гигантско увеличително огледало. С негова помощ те са установили наличието на свръхмасивната черна дупка. Чрез компютърни симулации в университета и със снимки, заснети от телескопа Хъбъл, те са потвърдили размера й.

| Редактор : Стоян Гогов 6 1737 Снимка: iStock by Getty Images