Учените открихa най-дългата двойка струи, известни още като джетове, излизащи от черна дупка в далечна галактика, предаде Асошиейтед прес, цитирана от БТА.

Струите, изстрелващи гореща плазма, са най-големите, забелязвани досега. Те са дълги колкото 140 галактики от Млечния път, подредени една до друга.

"Тази струя гореща плазма е успяла да достигне много голям размер", каза Айлин Майер, учен изучаващ черните дупки в университета на Мериленд. Откритието е направено с помощта на снимки от европейски телескоп.

Снимка: БТА/AP/LOFAR Collaboration/Martijn Oei/Caltech

Според учените понякога нагорещена плазма излиза от някоя черна дупка под формата на тънки високоенергийни струи. Те обаче могат да се разпаднат, тъй като са или разтърсвани от турбулентност в пространството, или защото изпитват "глад" при липса на нова материя. Откритите две струи от далечна свръхмасивна черна дупка са с дължина около 23 милиона светлинни години. Това е с около 7 милиона светлинни години повече от предишния рекордьор. Една светлинна година е 9,46 трилиона километра.

Съавторът на изследването Мартин Оей каза, че изследователите не са очаквали да открият толкова дълги струи от черни дупки толкова рано в историята на Вселената.

Изследването е публикувано в списание Nature.