Откриха най-студения лед в познатата Вселена | IT.dir.bg

Снимка: NASA

Откриха най-студения лед в познатата Вселена

Космическият телескоп "Джеймс Уеб" отново се доказа, като изключително важен инструмент за астрономите

Космическият телескоп "Джеймс Уеб" вече може да бъде описан като рекордьор по нови открития. Този път той намери най-студеният лед в познатата Вселена.

Според ново проучване, публикувано в списанието Nature Astronomy, този междузвезден лед има температура от -226.67 °C. Това е малко под 11 Келвина разстояние до абсолютната нула.

Хладните образувания са открити като част от звездообразуващ молекулярен облак, намиращ се в регион от космоса, наречен Chamaeleon I. Обектът е на 500 светлинни години от Земята. Благодарение на мощната близка инфрачервена камера на Webb (NIRCam) и здравия, осветяващ фон от звездна светлина, астрономите успяха да забележат замръзналите молекули, които досега биха останали незабелязани.

"Ледовете се показват като спадове срещу континуум от фонова звездна светлина", каза съавторът на изследването Клаус Понтопидан от Научния институт за космически телескопи. "В региони, които са толкова студени и плътни, голяма част от светлината от фоновата звезда е блокирана. Изключителната чувствителност на Уеб беше необходима за откриване на звездната светлина и следователно за идентифициране на ледовете в молекулярния облак."

Ледът също така включва жизненоважни елементи за формирането на обитаема планета, известна като CHONS: въглерод, водород, кислород, азот и сяра.

Учените откриха, че някои идват под формата на органични молекули като метанол и вероятно етанол, както и други съединения, които са от съществено значение за живота, включително въглероден диоксид, амоняк, метан и, разбира се, вода.

И това може да има огромни последици върху нашето разбиране за появата на живот във Вселената, казват учените.

"Тези наблюдения отварят нов прозорец към пътищата на образуване на прости и сложни молекули, които са необходими, за да се направят градивните елементи на живота", каза водещият автор на изследването и астрономът от Лайден Мелиса МакКлюр.