Откриха нов механизъм при формирането на човешкия ембрион | IT.dir.bg

Снимка: iStock by Getty Images

Той се случва в първите дни след зачеването на плода

Изследователи разкриха нов механизъм, при който първите клетки на човешкия организъм образуват ембриона, предаде АФП, цитирана от БТА.

Това откритие хвърля нова светлина върху първите етапи на човешкия живот.

Няколко дни след фазата на оплождане, когато сперматозоидът и яйцеклетката формират стволова клетка, тя се разделя на около десет други.

След това настъпва моментът, в който тези клетки се събират и струпват, за да образуват едно цяло. Това е ембрионът в най-ранния му стадий и този първи етап е от решаващо значение.

Резултатите от изследването поставят под съмнение начина, по който от няколко десетилетия се разглежда формирането на зародиша.

Досега учените смятаха, че основният механизъм е чрез събиране на клетките помежду им посредством прилепване на техните стени. Проучването обаче сочи, че този фактор играе само второстепенна роля.

Оказва се, че най-важната движеща сила е способността на клетките да се свиват, като се придърпват една към друга.

"Представете си кръг от хора, които се държат за ръце и постепенно се приближават един към друг", каза пред АФП изследователят Жан-Леон Метр, ръководител на проучването.

За целите на проучването учените изследват клетките на няколко ембриона, които са неизползвани по време на ин витро процедура и замразени на различни етапи - между три и пет дни.

Колкото по-напреднал е стадият на развитие на зародиша, толкова по-способни да контрахират клетките. Не се наблюдава промяна в степента на способността за прилепване на стените им, която остава една и съща.

Така изследователите стигат до заключението, че именно първият, а не вторият механизъм играе основна роля в обединяването на клетките и формирането на ембриона.

Това е първото изследване, което проучва механиката на морфогенезата в човешкия ембрион.

Изследването е публикувано в списание "Нейчър".

Той се случва в първите дни след зачеването на плода

| Редактор : Стоян Гогов 3 3084 Снимка: iStock by Getty Images

Това откритие хвърля нова светлина върху първите етапи на човешкия живот.

Изследването е публикувано в списание "Нейчър".