Церера е осеяна с ледени вулкани | IT.dir.bg

Церера е осеяна с ледени вулкани 15
Снимка: NASA

Церера е осеяна с ледени вулкани

Планетата-джудже разполага със значителни количества замръзнала вода

Церера е най-големият обект в астероидния пояс на Слънчевата система, намиращ се между Марс и Юпитер. Диаметърът й е 932 км, като от 2015 година тя се изследва от космическата сонда "Доун" на НАСА.

Американски астрономи анализираха снимките на Церера, направени от "Доун", и установиха, че тя е покрита с вулкани, от които е изригвал лед, съобщи Гизмодо.

"Церера е единственият криовулканичен свят, изучаван от орбита от космически апарат", пишат астрономите от университета на Аризона в сп. "Нейчър астрономи".

Вижте как изглежда Церера >> >> >>

Изследването показва, че планетата-джудже е важна за изучаването на ледените вулкани, тъй като и на други космически обекти в Слънчева система, например Европа, Титан, Плутон, може да има такива.

Космическият апарат "Доун" откри голяма планина на повърхността на Церера през 2015 г., наречена Ахуна Монс, чийто най-висок връх е около 5000 м. Според специалистите планината е криовулкан.

За новото изследване астрономите са прегледали снимките, направени от "Доун", като са търсели възвишения с объл връх и диаметър над 10 км. Това са характеристики на криовулкани. Те успяха да открият 22, като един от тях е с почти същия размер като Ахуна Монс, макар и по-нисък.

Компютърният модел, използващ данните, показа, че 50% от обема в куполите е лед. Анализът на базата на съдържащия се лед и размера на куполите разкри, че те са на милиони години, като средно на 50 милиона години на Церера се образува криовулкан.

Американските астрономи изчислиха, че Церера изхвърля 10 000 кубични метра воден лед годишно

Наблюденията сочат за наличие на голямо количество вода под формата на лед, което представлява около 1/10 от обема на Световния океан на Земята. Средната температура на повърхността е −106 °C, а най-топлата е около −33 °C.

Заради голямото количество вода, Церера е кандидат за възможна колонизация. Там обаче няма магнитно поле, а гравитационното привличане е едва 2,8% от това на Земята. Ако тежите 100 килограма на Земята, то на Церера ще имате тегло от 2,8 килограма.

Церера е осеяна с ледени вулкани 15