Кокаин вече може да се добива от произволни ГМО растения | IT.dir.bg

Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photos

Кокаин вече може да се добива от произволни ГМО растения

Изследването е дело на екип от Китай и показва нарастващите способности на генното-инженерство

Учените от Института по ботаника Кунминг в Китай са успели да открият генетичният механизъм, правещ растението кока толкова известно. В листата на южноамериканската билка се съдържат молекули кокаин, които се извличат в сравнително чист вид след биохимичен процес. Учените обаче дълго време не можеха да открият гените, заради които листата на коката съдържат кокаин.

Както е описано подробно в нова статия, публикувана в Journal of the American Chemical Society, изследователите са успели да идентифицират два неизвестни преди това ензима - наречени EnCYP81AN15 и EnMT4.

След това учените модифицирали ДНК кода на Nicotiana benthamiana, близък роднина на тютюневото растение, за да отгледат ензимите. Листо на тютюневото растение дава продукция от 400 нанограма (0.0004 милиграма) кокаин на 1 милиграм изсушени листа. Това е приблизително една 25-та от добива на средно растение кока.

Генетичната модификация обаче може да се приложи върху всяко едно растение, споделят учените.

Осъщественото генетично "хакване" обаче е извършено по сложен и прецизен метод, който не е по силите на нарко картелите. Разработката на учените обаче ще намали зависимостта на фармацевтичните компании от отглеждането на кока. Кокаинът все още се използва в някои лекарства и болкоуспокояващи.

| Редактор : Стоян Гогов 10 2374 Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photos