Учени от НАСА и Университета на Аризона са открили, че нещо във вътрешността на Луната се движи. Изследванията им установяват наличието на слой от нисковискозна "течност", намираща се между здравата мантия и металното ядро на Луната. Този слой се издига и спада под повърхността на Луната, подобно на приливите на Земята. Учените свързват това явление с гравитационните сили на Слънцето и Земята, пише Futurism.

"Както Луната предизвиква приливи на Земята, така Земята и Слънцето създават приливи на Луната," обяснява изследването, публикувано в списанието AGU Advances. Това е първото измерване на гравитационните промени на Луната, причинени от приливите.

Откритието потвърждава теории, разработени преди десетилетия за структурата на Луната, но същевременно повдига нови въпроси: Как се е образувал този магмообразен слой? Какъв е неговият точен състав? И най-важното - какво поддържа слоят достатъчно горещ, за да остане в полутечно състояние?

Учените са анализирали нови данни от мисията на НАСА GRAIL (Gravity Recovery and Interior Laboratory) и апарата Lunar Reconnaissance Orbiter, които събират гравитационна информация и правят наблюдения на Луната. За първи път изследователите измерват месечните и годишните приливни движения на Луната.

Според тях, тези данни могат да бъдат обяснени само с наличието на по-дълбок слой от "частично разтопена" скала под мантията на Луната, състояща се от магнезиево-железни силикатни минерали и пироксен. "Само модели с по-мек слой в основата на мантията съответстват на всички наши измервания," гласи изследването.

Но това откритие поражда нов важен въпрос: "Такъв мек слой, често смятан за частично разтопен, трябва да се поддържа." С други думи, трябва да има причина този полутечен слой да остава топъл и подвижен.

Все още има много неясни аспекти относно вътрешността на Луната, но това изследване отваря врати за нови открития в областта на лунната геология. Както отбелязват учените: "Съществуването на тази зона има дълбоки последствия за термалното състояние и еволюцията на Луната."