Археолози откриха руините на древни градове в тропическите гори на Амазонка, за които се смята, че са на повече от две хиляди години, съобщава The New York Times.

Разположени в регион, наречен долината Упано в източен Еквадор, тези селища са част от преплитаща се мрежа от пътища, канали и издигнати земни платформи, които обхващат над 184 квадратни километра. Радиовъглеродното датиране показва, че селищата са били построени преди около 2500 година, а хората са ги обитавали в продължение на едно хилядолетие.

Тези констатации, публикувани като проучване в списание Science миналия месец, предлагат едни от най-добрите доказателства за преобръщане на дългогодишното вярване, че коренното население никога не е формирало големи селища в джунглите около Амазонка.

"Това е огромен принос към амазонската археология", каза Хосе Ириарте, археолог от университета в Ексетър. "Имаме това основно, идиосинкратично културно развитие."

Откриването на руини в джунглите на Амазонка е изключително трудно. Плътната растителност пречи на наблюденията от въздуха или от космоса. Бавно натрупващите се слоеве Земя и непроходимият терен правят наземните експедиции също толкова сложни.

За да открият руините, изследователите са използвали технология за проникване в земята, наречена лидар. От самолет те са ползвали този вид радар, за да сканират терена. Учените се концентрирали около зони, в които земята изглеждала изкуствено повдигната, а според някои имало и останки от канали.

Прогнозите за населението на района са различни. Като цяло, археолозите смятат, че в своя пик мястото може да е било дом на най-малко 10 000 души, а други го определят като 30 000. Това са впечатляващи числа, сравними с населението на Лондон от римската епоха, пише The Guardian.

Учените все още не знаят защо градът е бил напуснат, а изследванията на терен тепърва предстои да се реализират.