През 2021 г. ще разберем кои са големите печеливши и губещи от дигиталното разтърсване в следствие на пандемията
Прогнозен поглед за 2021 г. от Глен Фицджералд, Главен директор Информация, Продуктов бизнес Европа за Fujitsu
Да кажем, че много неща са се променили през 2020 г., вероятно ще прозвучи като най-голямото смекчаване на фактите. Но е важно да отбележим, че много от нещата, които се промениха, подготвят и пътя на допълнителни проблеми през 2021 г.
Като начало нека разгледаме основните моменти и неща, които се промениха през 2020 г.
- Онлайн пазаруването и онлайн банкирането се превърнаха в обичайна практика. Разбира се, за дигитални експерти, които са започнали дигиталното пазаруване в края на 90-те години на миналия век, това не е нещо ново - но глобалната пандемия беше това, което принуди много хора да променят навиците си - и да започнат да извършват банкови операции и да поръчват хранителни и други стоки онлайн. В страните, засегнати от локдаун, до 70% от клиентите, които преди са пазарували в магазини, сега преминават към онлайн пазаруване - и много от тях ще продължат по този начин. Това наложи нуждата за онлайн продавачите сериозно да променят играта през 2020 г. - тъй като масовото преминаване към нови навици е най-големият регулатор за ниво. Фразата, че си на един клик разстояние от конкуренцията никога не е означавала нещо повече от заплаха или стимул.
- Най-накрая беше даден тласък на трансформирането на обществените услуги и образованието. В много страни пандемията беше сигналът за действие относно дигитализацията на местното правителство. Когато хората не могат да отидат в общината, за да заявят или получат дадена услуга, тогава дигиталните услуги стават преобладаващи. Все още имаме да извървим дълъг път, но поне началото е положено. По подобен начин много образователни институции бяха принудени да предприемат първите стъпки към дигитализация. В много случаи те не са преминали началния етап, включващ използване на видео конферентни връзки и таблети - и трябва да се направи още много преди онлайн обучението да отговори и на въпросите, свързани с авторското право, за които от години се водят дебати.
- Ресторантите, най-силно засегнатият от корона вирус сектор, трябваше да се иновират няколко пъти - например, да въведат поръчките по телефон, за да се избегне подаването на печатни менюта от ръка на ръка, и да се премине към дигитална поръчка и доставка.
Победителите през 2020 г. бяха фирмите, които успяха да укрепят или балансират своята ИТ инфраструктура. Видяхме бърз напредък в технологиите от логистични фирми, оптимизиращи своите доставки, до селски лекари, предлагащи видео-консултации. В много случаи пандемията беше точно шокът, от който старата система се нуждаеше, за да се вдъхнови нещо ново.
Но, заедно с победителите, има също и губещи - и през 2021 г, това ще се види съвсем ясно:
- Тази част от обществото, която няма достъп до дигитални устройства, ще загуби. Някои от най-уязвимите хора, като възрастни хора, бедни хора, са губещи, когато дигитализацията стане основен начин за получаване на услуги. Всеки, който няма достъп до компютър или смарт-телефон или който не знае как да ги използва, ще изпада във все по-неблагоприятна ситуация през 2021 г. Това ще доведе до допълнително разделяне на обществото, като губещи ще са хората, останали в аналоговия свят.
- Чиновниците, изпълняващи повтарящи се задачи ще установят, че техните позиции са с все по-голям риск от навлизането на дигитализацията. За първи път чиновниците са тези, които са най-засегнати от индустриалната революция - и това ще доведе до множество хора, които трудно ще могат да си намерят друга работа. В професии като оценка на застрахователен риск, кол-центрове и сервизни центрове, автоматизацията се ускорява - задвижвана от изкуствения интелект и машинното обучение. Казано в прав текст, това означава, че машините заместват хората, които изпълняват тези дейности днес. Прогнозата за тези хора е твърде мрачна: за много чиновници ще бъде трудно да се преквалифицират и да преминат към нова работа в дигиталната икономика само за няколко месеца. Нужни са години, за да се добие опит, който да спомогне за заемане на високоплатена длъжност. Хората, засегнати от дигитализацията по неблагоприятен начин, ще станат дигитално изоставени.
- Няма да има връщане към стария начин на масова работа в офиси. Ако сте свикнали да работите в офис и в последните примерно девет месеца работите от вкъщи - време е да приемете, че това не е временно. Все повече компании - включително Fujitsu - преразгледаха изискванията за своите офисни пространства под друг ъгъл. Това означава, че всички служители, ангажирани с интелектуален труд, трябва да се фокусират върху намирането на тихо работно място, където ще са необезпокоявани, с подходяща интернет връзка, която да позволява безпроблемно ползване на видео-конферентни разговори и други инструменти за онлайн сътрудничество. Сега, когато вече не сте със запазено бюро в офиса, е време да направите свой постоянен план за работа от дома - тъй като седейки на ръба на леглото, на дивана или работейки от кухненската маса, няма да е толкова практично.
- Скоростта на Интернет ще играе все по-съществена роля при определяне цената на къщи/ апартаменти, особено в селски региони. Преди наличието на връзка с обществения транспорт определяше печелившите и губещите в крайградските райони относно цените на недвижимите имоти. Сега, с разрастването на де-урбанизацията, новият решаващ фактор за цената на имотите ще бъде добрата Интернет връзка. Селските общности, които инвестират в по-добра връзка, ще видят и резултатното увеличение в цената на недвижимите имоти.
- Градските централни райони ще преживеят друга революция. 20%-процентният спад в заетостта на офисни помещения е само началото. Наблюдавахме масова миграция към крайградските райони през 2020 г., тъй като хората, живеещи в градовете, разбраха, че не могат да се възползват от предимствата на градския живот. Защо да живееш в пренаселен небостъргач, когато вече няма нужда да си близо до офиса? В следствие, много от центровете на градовете ще стават все по-празни - поне докато повече офис помещения бъдат преобразувани в жилищни пространства.
- Преминаването от капиталови разходи към оперативни разходи ще се ускори. Защо да купуваш или да се обвързваш с многогодишен наем за скъп, централно разположен офис, когато можеш просто да наемеш бюра или пространство при нужда, съобразно променящите се нужди? Същото се отнася и до технологията. Компаниите променят начина си на ползване на технологиите - от стария модел за купуване на три до пет годишен жизнен цикъл до по-потребителски предплатени разходни модели. По този начин си по-добре оборудван за справяне със съществени пикове или спадове в търсенето. Това е особено видими в локалните информационни центрове, където се увеличи използване на облачни услуги.
- Въпросите по неприкосновеността на данните и федерализма могат да забавят прогреса. Това е предимно нарастваща заплаха в Германия, където на неприкосновеността се обръща много по-голямо внимание, отколкото във всяка друга страна. Това е истинска заплаха за дигиталния прогрес. Относно темата за неприкосновеността, ние все още трябва да стандартизираме законите за неприкосновеност на данните сред европейските страни. Само тогава GAIA-X, европейската дигитална служба, може да стане конкурентна алтернатива на американските хипер-мащабируеми центрове за обработка на данни.
В заключение, печелившите за 2020 г. вече дефинираха как ще изглежда успеха през 2021 г. Организации, които се занимават с данни и технологии като цяло получиха огромно конкурентно предимство. С все по-голямото значение на технологиите, фрагментираният подход към инфраструктура, услуги и приложения все повече ще става тежест. Печелившите през 2021 г. ще бъдат тези фирми, които предприемат фокусиран върху решения и функции подход за своите екипи и бази знания. Печеливши ще са тези фирми, които работят с партньори като Fujitsu, за да свържат всички тези нишки, необходими за създаването на съществената, смислена обща картина. 2021 г. ще е изцяло свързана с разбирането на стойността на вашите данни и мобилизиране на всички ваши технологични активи.
В заключение, печелившите за 2020 г. вече дефинираха как ще изглежда успеха през 2021 г. Организации, които се занимават с данни и технологии като цяло получиха огромно конкурентно предимство. С все по-голямото значение на технологиите, фрагментираният подход към инфраструктура, услуги и приложения все повече ще става тежест. Печелившите през 2021 г. ще бъдат тези фирми, които предприемат фокусиран върху решения и функции подход за своите екипи и бази знания. Печеливши ще са тези фирми, които работят с партньори като Fujitsu, за да свържат всички тези нишки, необходими за създаването на съществената, смислена обща картина. 2021 г. ще е изцяло свързана с разбирането на стойността на вашите данни и мобилизиране на всички ваши технологични активи.
Глен Фицджералд, Главен директор информация, Продуктов бизнес, Fujitsu Европа
Глен става част от екипа на ICL през1979 г. като стажант и работи за компанията, сега Fujitsu, през цялата си кариера, придобивайки опит в широка гама на ИТ сферата, включително производство и производствени тестове, хардуер, софтуер и дизайн на фърмуера, инфраструктурно внедряване, проектно управление и бизнес и ITC архитектура.
В настоящата си длъжност, Глен отговаря за осигуряване на технологиите, използвани от Fujitsu, така че да се постигне оптимален баланс на възможности и функции, предоставяйки водещи за индустрията консистентни решения, които балансират откъм подкрепяща визия за различните бизнеси на клиентите с "постигане на възможното" във всеки един момент; техническа осъществимост, разход, срокове, риск и гъвкавост
Източник: Kontrax.bg
НАЙ
Япония иска от Google да прекрати нарушаването на антимонополното ѝ законодателство