Зачестяват случаите на онлайн измами | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Зачестяват случаите на онлайн измами

Зачестяват случаите на онлайн измами

0 2558

Европейската комисия (ЕК) сподели, че над половината (56%) от пълнолетните граждани в Европейския съюз (ЕС) са били жертва на онлайн измами през последните 2 години. Основната причина са зачестелите фишинг атаки, които достигат до хората чрез личните им имейли, социални мрежи и Интернет форуми. Мнението на Комисията е, че хората са запознати с проблема, но въпреки това имат ниска осведоменост за начините за справяне с тях.

По този повод в средата на месец март се създаде специална кампания, насочена към потребителите, под надслов "Твоето бъдеще. Твоят избор". В нея ЕК показва ключовите проблеми сред потребителите, включително и онлайн измамите, които стават все по-чест феномен в онлайн пространството.

Интернет има множество приложения, но и огромен потенциал от злоупотреби. Ето защо, за да избегнем негативните последици, е добре да се пазим сами от оферти, които изискват спешно действие. Такива са например фишинг имейлите от фалшиви адреси, които призовават да актуализираме банковите си данни или да последваме линка за потвърждение на определено действие. Банките никога не биха поискали персонална информация чрез имейл, затова е добре да блокираме или докладваме подобни съобщения. Без съмнение можем да кажем, че голяма част от "бързите оферти" са създадени с цел вреда върху личните ни профили или злоупотреба със сметките ни. Повечето от тях предлагат бързина в процеса на продажба, но в по-голям процент от случаите се оказват именно фишинг измами.

За да се защитим онлайн трябва да осъзнаем уязвимостта си, по какъв начин можем да бъдем манипулирани и как да се противопоставим на това. Един от ефективните начини за справяне с проблема, е контролът върху съобщенията от организациите, които ни предлагат продукти и услуги онлайн. ЕК предлага няколко стъпки в тази насока:

  1. Не трябва да се доверяваме на анонимни търговци. Винаги можем да изискваме установяване на тяхната самоличност, за да направим информиран избор.
  2. Трябва да сме наясно с техниките за продажба чрез директен призив - търговските съобщения от типа "уникална възможност", "единственият продукт, предлагащ ефективна защита", "единственият комплект за тестване за домашна употреба" или продаван на "най-ниската цена на пазара", придружени със "само днес" или "бърза разпродажба" също трябва да бъдат проверявани преди да се последват линковете от съобщенията;
  3. Всеки администратор на платформа би следвало да съдейства при наличие на съмнителни търговски съобщения на неговия сайт. Ако не получим необходимата помощ, можем да се обърнем към компетентните национални органи.
  4. Безплатна индивидуална помощ или справка за правата ни като потребители можем да получим в сайта на Европейски потребителски център България.

Mатериалът е спонсориран от ЕК.

Зачестяват случаите на онлайн измами

Зачестяват случаите на онлайн измами

0 2558

Европейската комисия (ЕК) сподели, че над половината (56%) от пълнолетните граждани в Европейския съюз (ЕС) са били жертва на онлайн измами през последните 2 години. Основната причина са зачестелите фишинг атаки, които достигат до хората чрез личните им имейли, социални мрежи и Интернет форуми. Мнението на Комисията е, че хората са запознати с проблема, но въпреки това имат ниска осведоменост за начините за справяне с тях.

По този повод в средата на месец март се създаде специална кампания, насочена към потребителите, под надслов "Твоето бъдеще. Твоят избор". В нея ЕК показва ключовите проблеми сред потребителите, включително и онлайн измамите, които стават все по-чест феномен в онлайн пространството.

Интернет има множество приложения, но и огромен потенциал от злоупотреби. Ето защо, за да избегнем негативните последици, е добре да се пазим сами от оферти, които изискват спешно действие. Такива са например фишинг имейлите от фалшиви адреси, които призовават да актуализираме банковите си данни или да последваме линка за потвърждение на определено действие. Банките никога не биха поискали персонална информация чрез имейл, затова е добре да блокираме или докладваме подобни съобщения. Без съмнение можем да кажем, че голяма част от "бързите оферти" са създадени с цел вреда върху личните ни профили или злоупотреба със сметките ни. Повечето от тях предлагат бързина в процеса на продажба, но в по-голям процент от случаите се оказват именно фишинг измами.

За да се защитим онлайн трябва да осъзнаем уязвимостта си, по какъв начин можем да бъдем манипулирани и как да се противопоставим на това. Един от ефективните начини за справяне с проблема, е контролът върху съобщенията от организациите, които ни предлагат продукти и услуги онлайн. ЕК предлага няколко стъпки в тази насока:

  1. Не трябва да се доверяваме на анонимни търговци. Винаги можем да изискваме установяване на тяхната самоличност, за да направим информиран избор.
  2. Трябва да сме наясно с техниките за продажба чрез директен призив - търговските съобщения от типа "уникална възможност", "единственият продукт, предлагащ ефективна защита", "единственият комплект за тестване за домашна употреба" или продаван на "най-ниската цена на пазара", придружени със "само днес" или "бърза разпродажба" също трябва да бъдат проверявани преди да се последват линковете от съобщенията;
  3. Всеки администратор на платформа би следвало да съдейства при наличие на съмнителни търговски съобщения на неговия сайт. Ако не получим необходимата помощ, можем да се обърнем към компетентните национални органи.
  4. Безплатна индивидуална помощ или справка за правата ни като потребители можем да получим в сайта на Европейски потребителски център България.

Mатериалът е спонсориран от ЕК.