Зачестяват случаите на онлайн измами
Европейската комисия (ЕК) сподели, че над половината (56%) от пълнолетните граждани в Европейския съюз (ЕС) са били жертва на онлайн измами през последните 2 години. Основната причина са зачестелите фишинг атаки, които достигат до хората чрез личните им имейли, социални мрежи и Интернет форуми. Мнението на Комисията е, че хората са запознати с проблема, но въпреки това имат ниска осведоменост за начините за справяне с тях.
По този повод в средата на месец март се създаде специална кампания, насочена към потребителите, под надслов "Твоето бъдеще. Твоят избор". В нея ЕК показва ключовите проблеми сред потребителите, включително и онлайн измамите, които стават все по-чест феномен в онлайн пространството.
Интернет има множество приложения, но и огромен потенциал от злоупотреби. Ето защо, за да избегнем негативните последици, е добре да се пазим сами от оферти, които изискват спешно действие. Такива са например фишинг имейлите от фалшиви адреси, които призовават да актуализираме банковите си данни или да последваме линка за потвърждение на определено действие. Банките никога не биха поискали персонална информация чрез имейл, затова е добре да блокираме или докладваме подобни съобщения. Без съмнение можем да кажем, че голяма част от "бързите оферти" са създадени с цел вреда върху личните ни профили или злоупотреба със сметките ни. Повечето от тях предлагат бързина в процеса на продажба, но в по-голям процент от случаите се оказват именно фишинг измами.
За да се защитим онлайн трябва да осъзнаем уязвимостта си, по какъв начин можем да бъдем манипулирани и как да се противопоставим на това. Един от ефективните начини за справяне с проблема, е контролът върху съобщенията от организациите, които ни предлагат продукти и услуги онлайн. ЕК предлага няколко стъпки в тази насока:
- Не трябва да се доверяваме на анонимни търговци. Винаги можем да изискваме установяване на тяхната самоличност, за да направим информиран избор.
- Трябва да сме наясно с техниките за продажба чрез директен призив - търговските съобщения от типа "уникална възможност", "единственият продукт, предлагащ ефективна защита", "единственият комплект за тестване за домашна употреба" или продаван на "най-ниската цена на пазара", придружени със "само днес" или "бърза разпродажба" също трябва да бъдат проверявани преди да се последват линковете от съобщенията;
- Всеки администратор на платформа би следвало да съдейства при наличие на съмнителни търговски съобщения на неговия сайт. Ако не получим необходимата помощ, можем да се обърнем към компетентните национални органи.
- Безплатна индивидуална помощ или справка за правата ни като потребители можем да получим в сайта на Европейски потребителски център България.
Mатериалът е спонсориран от ЕК.
НАЙ
Млади учени от БАН създадоха антимикробна алтернатива на латекса
Започнете 2025 година с нов оригинален Windows 11
Преди 66 години "Луна 1" става първата изкуствена планета спътник на Слънцето
2025-та може да е годината на Starship
"Кръстникът" на изкуствения интелект подкрепя съдебния иск на Илон Мъск срещу OpenAI
Млади учени от БАН създадоха антимикробна алтернатива на латекса
Преди 66 години "Луна 1" става първата изкуствена планета спътник на Слънцето
Космическите мисии, които ни очакват през 2025 г.
"Кръстникът" на изкуствения интелект подкрепя съдебния иск на Илон Мъск срещу OpenAI