Ремонтират Големия адронен колайдер | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Ремонтират Големия адронен колайдер
DarikNews.bg

Ремонтират Големия адронен колайдер

0 112
Големият адронен колайдер ще претърпи основен ремонт, след който ще увеличи силата си почти два пъти. Така учените ще могат да решат загадки като тази с тъмната материя, ще получат повече доказателства в подкрепа на космическата теория за “суперсиметрията“, дори ще могат да открият признаци за други скрити измерения, които помагат да се обясни тайната на гравитацията, пише БГНЕС. До края на 2014 г. огромната машина за разбиване на атоми ще бъде готова да засили скоростта на енергийните частици от 8 трилиона електроволта или тераелектроволта (TeV) до 14 TeV, с което ще се извършват най-силните сблъсъци на енергийни частици, които някога са извършвани. Опитите, които трябва да бъдат възобновени в началото на 2015 г., ще отведат учените в една неизследвана област на физиката, известна като “отвъд Стандартния модел“. Може би ще бъдат открити нови Хигс бозони- различни версии на т.нар. “божествена частица“, която придава маса на други частици. Хигс бозонът е липсващата част от “Стандартния модел“, схема на взаимодействащите сили и елементарни частици от началото на 70-те години на миналия век. Сега учените искат да отидат по-далеч, отвъд Стандартния модел, да разширят теориите си за това как работи вселената. “С последното парче от Стандартния модел изследванията вече отиват отвъд този модел към суперсиметрия“, казва проф. Тони Дойл от Университета в Глазгоу, един от ръководителите на екипа, управляващ гигантския детектор Атлас в колайдера. Суперсиметрията предполага, че всяка частица материя има съответна частица, която носи сила. “Вселената, управлявана от суперсиметрията, е ключова теория. В момента ние разделяме нещата, които са преносители на сила и частици материя. Доказателства за суперсиметрията биха променили цялата ни представа за това, което се случва там. Всяка една от тези частици би могла да бъде в общи линии същото нещо, но силата на един ще бъде материя на друг“, казва проф. Дойл. Проучването на суперсиметрията може да реши загадката на Тъмната материя - невидимата съставка, която държи галактиките заедно с гравитацията, но чиято природа все още не ни е известна. Тъмната материя може да бъде съставена от суперсиметрични частици, които “просто си седят там и нищо не правят“. Увеличението на скоростта при сблъсъците на частици в Големия адронен колайдер може да покаже нови измерения, които да решат въпроси, свързани с гравитацията. При ремонта ще бъде изпразнен целият Атлас - най-големият от общо шестте детектора в колайдера, с дължина повече от 45 метра и височина 82 метра. Ремонтни дейности се извършват и по “пръстена“, 17-метровия кръгъл тунел, в който протоните, “сърцата на атомите“, биват ускорявани до почти светлинна скорост. Заварките и съединенията на мощните магнити около пръстена също трябва да бъдат подсилени, за да могат да издържат по-силните движения. През 2020 г. енергийните нива на Големия адронен колайдер ще останат същите, но детекторите ще бъдат 10 пъти по-чувствителни. Очаква се съоръжението на бъде в експлоатация до 2030 г.
Ремонтират Големия адронен колайдер

Ремонтират Големия адронен колайдер

0 112 DarikNews.bg
Големият адронен колайдер ще претърпи основен ремонт, след който ще увеличи силата си почти два пъти. Така учените ще могат да решат загадки като тази с тъмната материя, ще получат повече доказателства в подкрепа на космическата теория за “суперсиметрията“, дори ще могат да открият признаци за други скрити измерения, които помагат да се обясни тайната на гравитацията, пише БГНЕС. До края на 2014 г. огромната машина за разбиване на атоми ще бъде готова да засили скоростта на енергийните частици от 8 трилиона електроволта или тераелектроволта (TeV) до 14 TeV, с което ще се извършват най-силните сблъсъци на енергийни частици, които някога са извършвани. Опитите, които трябва да бъдат възобновени в началото на 2015 г., ще отведат учените в една неизследвана област на физиката, известна като “отвъд Стандартния модел“. Може би ще бъдат открити нови Хигс бозони- различни версии на т.нар. “божествена частица“, която придава маса на други частици. Хигс бозонът е липсващата част от “Стандартния модел“, схема на взаимодействащите сили и елементарни частици от началото на 70-те години на миналия век. Сега учените искат да отидат по-далеч, отвъд Стандартния модел, да разширят теориите си за това как работи вселената. “С последното парче от Стандартния модел изследванията вече отиват отвъд този модел към суперсиметрия“, казва проф. Тони Дойл от Университета в Глазгоу, един от ръководителите на екипа, управляващ гигантския детектор Атлас в колайдера. Суперсиметрията предполага, че всяка частица материя има съответна частица, която носи сила. “Вселената, управлявана от суперсиметрията, е ключова теория. В момента ние разделяме нещата, които са преносители на сила и частици материя. Доказателства за суперсиметрията биха променили цялата ни представа за това, което се случва там. Всяка една от тези частици би могла да бъде в общи линии същото нещо, но силата на един ще бъде материя на друг“, казва проф. Дойл. Проучването на суперсиметрията може да реши загадката на Тъмната материя - невидимата съставка, която държи галактиките заедно с гравитацията, но чиято природа все още не ни е известна. Тъмната материя може да бъде съставена от суперсиметрични частици, които “просто си седят там и нищо не правят“. Увеличението на скоростта при сблъсъците на частици в Големия адронен колайдер може да покаже нови измерения, които да решат въпроси, свързани с гравитацията. При ремонта ще бъде изпразнен целият Атлас - най-големият от общо шестте детектора в колайдера, с дължина повече от 45 метра и височина 82 метра. Ремонтни дейности се извършват и по “пръстена“, 17-метровия кръгъл тунел, в който протоните, “сърцата на атомите“, биват ускорявани до почти светлинна скорост. Заварките и съединенията на мощните магнити около пръстена също трябва да бъдат подсилени, за да могат да издържат по-силните движения. През 2020 г. енергийните нива на Големия адронен колайдер ще останат същите, но детекторите ще бъдат 10 пъти по-чувствителни. Очаква се съоръжението на бъде в експлоатация до 2030 г.