Amazon най-накрая обяви своя асистент с изкуствен интелект - Amazon Q. Той е разработен от подразделението за изчисления в облак на компанията и е предназначен не за обикновени, а за корпоративни потребители.

Сред функциите на Amazon Q са способността да обобщава съдържанието на важни документи, да попълва заявки за вътрешнофирмена поддръжка, да отговаря на въпроси за фирмените политики, да помага при редактиране и др. Той ще се конкурира с други корпоративни чатботове, сред които Copilot, Google Duet AI и ChatGPT Enterprise. В интервю за The New York Times главният изпълнителен директор на Amazon Web Services Адам Селипски (на снимката горе) заяви, че се надява Amazon Q да има добри шансове да се превърне в основен асистент за милиони хора в ежедневните им работни задачи.

През изминалата година, откакто OpenAI пусна ChatGPT, много други водещи технологични гиганти, включително Google и Microsoft, се поддадоха на общия бум на изкуствения интелект и пуснаха свои версии на чатботове, базирани на технологиите за големи езикови модели, като инвестираха милиарди долари в тези разработки. Amazon, от своя страна, едва наскоро започна да говори за интереса си към такива технологии, както и за плановете си за развитие в тази насока. Така например през септември Amazon обяви, че ще инвестира до 4 млрд. щ. долара в Anthropic, конкурент на OpenAI, и ще работи с него за разработване на специализирани процесори за изкуствен интелект. По-рано Amazon също така представи услуга, която може да осигури достъп до различни системи за AI в рамките на една платформа.

Като един от водещите оператори на изчислителни облаци, Amazon има голяма потребителска база сред корпоративните клиенти, които съхраняват огромни количества информация на нейните сървъри в облака. Главният изпълнителен директор на Amazon Web Services (AWS) Адам Селипски заяви, че клиентите се интересуват от използването на чатботове на работното място, но искат да са сигурни, че асистентите с AI ще имат достатъчна защита срещу нарушаване на сигурността на корпоративните данни. "Много компании споменаха в разговор с мен, че са забранили на служителите си да използват чатботове с изкуствен интелект от съображения за сигурност и поверителност" - допълни той.

В отговор Amazon разработи Amazon Q - корпоративен чатбот с повишена защита на личните данни в сравнение с потребителските чатботове. Например Amazon Q може да бъде конфигуриран със същите разрешения за сигурност, които бизнес клиентите на облачната услуга на Amazon вече са настроили за своите потребители. Ако служителят по маркетинг на дадена компания няма достъп до поверителни финансови прогнози, Amazon Q може да имитира тези прогнози, без да предоставя официални финансови данни. Освен това компаниите, използващи Amazon Q, могат да зададат разрешения на чатбота да използва корпоративните им данни, които не са на сървърите на Amazon, например чрез връзки със Slack и Gmail.

За разлика от ChatGPT и Bard, Amazon Q не се базира на конкретен езиков модел. Вместо това той използва платформата Bedrock на Amazon, която комбинира няколко системи за изкуствен интелект, включително собствения Titan на Amazon, както и модели на изкуствен интелект, разработени от Anthropic и Meta.

Цените за Amazon Q започват от 20 щ. долара на потребител на услугата за месец. За сравнение, Microsoft и Google таксуват по 30 щ. долара на месец за всеки потребител на техните корпоративни чатботове, които могат да обработват електронна поща и предлагат други функции, които подобряват цялостната продуктивност на служителите на работното място.

Заедно с обявяването на Amazon Q компанията разкри плановете си за разширяване на облачната си инфраструктура, свързана с технологиите за изкуствен интелект. По-конкретно Amazon заяви, че разширява партньорството си с NVIDIA и обяви разработването на сървъри за AI, базирани на нови специализирани графични процесори, които използват архитектурата Arm.