Армията на САЩ се отказа от разработката на нови хеликоптери
Спирането на програмата е част от по-голяма промяна в бъдещите планове за авиацията
Армията на САЩ заявява, че отменя своята програма за бъдещи атакуващи разузнавателни хеликоптери (FARA). Това значи, че прототипите Raider X на Sikorsky и 360 Invictus на Bell няма да влязат в серия. Програмата FARA стартира през 2018 г. Тя трябваше да замени разузнавателните версии на AH-64 Apache.
Вижте как изглеждаха двата прототипа >> >> >>
FARA е най-голямата част от наскоро обявеното прекрояване на авиационните програми на армията.
"Научаваме от бойното поле - особено в Украйна - че въздушното разузнаване се е променило фундаментално", каза началникът на щаба на армията на САЩ генерал Ранди Джордж.
"Сензорите и оръжията, монтирани на различни безпилотни системи и в космоса, са по-вездесъщи, всеобхватни и по-евтини от всякога."
На практика войната в Украйна постави бъдещето на хеликоптерите под въпрос. И украинските, и руските сили претърпяха значителни загуби на вертолети в хода на бойните действия.
Американската армия ще бъде изправена само пред още по-сериозни заплахи за противовъздушната отбрана при всеки бъдещ широкомащабен конфликт, особено срещу Китай в Тихия океан. При този сценарий традиционните хеликоптери биха могли да бъдат с още по-ограничена полезност предвид липсата на обхват, необходим за полезна работа в много големи области, голяма част от които биха били покрити с вода.
Разработката на нови бойни хеликоптери се оказва необосновано скъпа и неефективна, предвид наличието на дронове.
Има възможност армията да бъде блокирана от Конгреса и програмата FARA да бъде отново пусната в ход.
"Ние сме разочаровани от това решение и ще изчакаме доклад на американската армия, за да разберем по-добре избора й", се казва също в изявление на Lockheed Martin, компанията майка на Sikorsky.
Това обаче би бил политически ход. Дроновете са не само по-евтини и ефективни за извършването на разузнавателни мисии или "лов на танкове". Те са и много по-сигурни, защото унищожаването им не води до загуба на пилоти.