Американският производител на самолети

обяви, че планира да направи промени в дизайна на своите самолети 737-9 MAX, предаде Ройтерс. Целта е да се предотвратят бъдещи проблеми като възникналия при полет на "Аляска еърлайнс" (Alaska Airlines) през януари тази година, предава БТА.

 

Националният борд за транспортна безопасност (NTSB) и Boeing заявиха, че все още не са установили кой е премахнал и инсталирал отново фюзелажа на този самолет по време на производството.

Органът за транспортна безопасност завърши вчера първия от двата дни изслушвания, които продължиха близо 10 часа.

Старши вицепрезидентът по качеството на Boeing Елизабет Лунд заяви на изслушването, че производителят на самолети работи върху промени в дизайна, надявайки се да ги внедри в рамките на тази година и след това да преоборудва целия си флот, за да предотврати бъдещи инциденти.

Изслушванията разглеждат ключови въпроси, включително производство и инспекции на 737-9 MAX, управлението на безопасността и системи за управление на качеството, надзор от страна на Федералната авиационна служба (FAA) и проблеми, свързани с отварянето и затварянето на фюзелажа.

Boeing, който обеща да направи сериозни подобрения на качеството, беше изправен пред много въпроси по време на изслушването относно производството на 737-9 MAX и липсата на документация.

Председателят на Националния борд за транспортна безопасност Дженифър Хоменди разкритикува вчера практиките за безопасност на производителя и каза, че трябва да предприеме стъпки за подобряването им. "Културата на безопасност се нуждае от много работа", каза Хоменди.

Националният борд за безопасност ще насочи вниманието си днес към надзора на Федералната авиационна служба върху Boeing, каза Хоменди. Майк Уитакър, адвокат, служещ като администратор на Федералната авиационна администрация, каза през юни, че агенцията е била "твърде далеч" в надзора на "Боинг" преди инцидента.

"Имаме много въпроси", каза Хоменди относно надзора на Федералната авиационна служба върху компанията. "Имаше известна информация", отбеляза той, посочвайки дефекти, липсващи и неправилни документи, както и неправилни политики, които "са били проблеми от години".

Бордът публикува също така 3800 страници с фактически доклади и интервюта от текущото разследване.

Самолетостроителят заяви, че не съществува документация, която да установи отстраняването на четири ключови липсващи болта. Лунд заяви, че Boeing вече поставя ярък синьо-жълт знак върху фюзелажа при пристигането му в завода, на който с големи букви пише: "Не отваряй". Компанията също така е добавила специфични изисквания, ако фюзелажът трябва да се отвори, и процедури, за да се гарантира, че е не е отворен по невнимание.

Дъг Акерман, вицепрезидент по качеството на доставчиците на Boeing, каза, че компанията има 1200 активни доставчици на компоненти за търговските й самолети и 200 одитори на качеството на доставчиците.

Самолетостроителят се съгласи миналия месец да придобиване доставчика на фюзелажи и други авиационни компоненти Spirit AeroSystems.

Дефекти във фюзелажа

Джонатан Арнолд, инспектор по авиационна безопасност във Федералната авиационна служба, заяви, че системен проблем, на който е бил свидетел в завода на Boeing, е, че служителите не следват инструкциите.

"Това изглежда е системно, когато се отклоняват от инструкциите си", заяви Арнолд.

Елизабет Лунд каза, че преди инцидента на 5 януари всеки фюзелаж на 737-9 MAX, доставен на компанията от Spirit AeroSystems, е имал дефекти. "Това, което не искаме, са наистина големите дефекти, които оказват влияние върху производствената система", каза Лунд. "Започвахме да виждаме все повече и повече от този тип проблеми", допълни тя.

Президентът и главен изпълнителен директор на Boeing Карол Мъри описа различни проблеми с фюзелажите, идващи от Spirit AeroSystems в навечерието на инцидента. "Имахме дефекти. Уплътнителят беше един от най-големите", допълни тя.

Също през юни Националният борд за транспортна безопасност заяви, че Boeing е нарушил правилата при разследването, тъй като Лунд предостави непублична информация на медиите и спекулира за възможните причини, довели до инцидента.

Американският самолетопроизводител се съгласи да се признае за виновен по обвинение в престъпна измама и заговор миналия месец, както и да плати глоба от 243,6 милиона долара, за да уреди със споразумение разследване на министерството на правосъдието на САЩ за две фатални катастрофи на своите самолети 737 MAX.