Поредица от инциденти. Какво се случва със самолетите на Boeing?
Слабият качествен контрол е в основата на десетки инциденти през последните няколко години
Създаден преди повече от 100 години, днес Boeing е най-големият американски производител на самолети. Гамата на компанията включва бомбардировачи, хеликоптери, сателити, космически кораби и ракети. Най-известно обаче е поделението за пътнически самолети.
От създаването си досега Boeing продава над 20 000 самолета на гражданската авиация. Само за последната година приходите са 77,8 милиарда долара. Водещата позиция на световния пазар и наличието на капитал обаче не са застраховка срещу провали. През последните години пътническите самолети на Boeing започват да претърпяват истинска върволица от инциденти.
През 2018 г. и 2019 г. два пътнически модела Boeing 737 MAX се разбиват, водейки до смъртта на 346 души.
По това време 737 MAX се рекламира като най-новия икономичен авиолайнер на компанията. През юни 2020 г. Федералната авиационна администрация на САЩ открива няколко сериозни дефекта в 737 MAX.
Докато тече разследванията на катастрофите на 737 MAX, Boeing работи по 777X - най-големият самолет с два двигателя създаван някога. Следват серия от аварии, а дебютът на машината е отложен за 2025 година - шест години след първоначално планираното.
Проблемите не пропускат и друг от новите най-продавани самолети на компанията. През 2019 година се случват няколко инцидента с Boeing 787 Dreamliner. При разследването са открити разхлабени седалки, липсващи и неправилно монтирани щифтове, гайки и болтове, които не са затегнати и др. Нидерландският авиопревозвач Royal Dutch Airlines посочва, че стандартът на производство в Boeing е "много под приемливите стандарти".
Това е само началото на 4 години, пълни с аварии и инциденти. Междувременно делата срещу Boeing стават все по-сериозни. Изглежда подобрения в качеството на контрола не са направени, защото 2024 година е едва в началото си, а проблемите с пътническите самолети на Boeing се случват всяка седмица. Ето най-значимите от тях:
Вратата пада по време на полета
На 5 януари 2024 година излита 737 MAX на авиолиниите на Аляска по маршрут от Портланд, Орегон към Онтарио, Калифорния. Докато е на 4800 метра надморска аварийната врата в опашката на самолета се отваря и пада. В задната му част се отваря дупка, непосредствено до пътническите седалки. За щастие никой не изхвърча от самолета, а рязката декомпресия не уврежда здравето на пътниците. Самолета е приземен спешно.
Федерална авиационна администрация на САЩ налага незабавни инспекции на всички 737 MAX, оборудвани с тапи за врати. Заземени са всички бройки от самолета в Америка. При инспекциите са открити множество разхлабени болтове и гайки.
Самолетът, чийто прозорец и част от корпуса се откъсват по време на полета е летял без 4 болта.
Спуканият прозорец
На 13 януари Boeing 737-800, управляван от японската All Nippon Airways, e принуден да отмени излитането си, след като прозорецът в пилотската кабина се спуква ненадейно.
Изтичане на кислород
Държавният секретар Антъни Блинкен трябваше да лети с Boeing 737 от Швейцария за САЩ на 17 януари. В последния момент той бе принуден да се качи на друг самолет. Причината за това става теч на кислород в кабината на Boeing-а.
Пламналият самолет
Видеоклипове, публикувани в социалните медии на 19 януари, показват пламъци в крилото на Boeing 747-8. Самолетът току що е излетял от Маями, Флорида.
"Полет 95 на Atlas Air се върна безопасно на международното летище в Маями около 22:30 ч. местно време в четвъртък, 18 януари, след като екипажът съобщи за повреда в двигателя", заяви тогава говорител на FAA пред Newsweek.
Оказва се, че самолетът е излетял с отвор в модула на своя двигател, който бил с големината на топка за бейзбол.
Проблем с колесника
На 20 януари 2024 г. Boeing 757 на Delta Airlines загуби колело при опит за излитане. Гумата на предния колесник се разхлабила и просто паднала. Самолетът забил нос в пистата, когато се готвел за излитане. За щастие пътниците на борда не пострадали.
През февруари инцидентите със самолетите на компанията бяха дребни и незначителни, за сметка на това ситуацията този месец е доста притеснителна. Заслужава да отбележим, че на 6 февруари пилот на United Airline докладва, че педалите под кормилото на пилотирания от него Boeing 737 Max блокирали по време на кацане. Заседналите педали не причиняват инцидент и пътниците не разбират за ситуацията. Пилотът отбелязва, че самолетът е бил произведен преди по-малко от година. На 20 февруари Boeing 757-200 на United Airline се приземява аварийно в Колорадо, след като при излитане малка част от крилото на самолета се откъртва.
Март е лош месец за полети с Boeing
Този месец стартира доста катастрофално за американската компания.
На 4 март пожар в двигател принуди Boeing 737 да направи аварийно кацане в Хюстън, Тексас малко след излитането си. В последствие се оказа, че двигателят е погълнал пластмасова обвивка, която е била на летището преди излитането. На практика вината не е в Boeing.
На 6 март странни изпаренията в кабината на Boeing 737-800 наложиха аварийно кацане в Портланд, Орегон.
На 7 март колесникът на Boeing 777-200 падна върху кола след излитане от Сан Франциско. Самолетът пътуваше за Япония, но се отклони към Лос Анджелис, където кацна безопасно.
Ден по-късно Boeing 737 MAX излезе от пистата в Хюстън и се заби в тревата.
На 11 март Boeing 787 Dreamliner, летящ между Австралия и Нова Зеландия, внезапно падна със 150 метра по средата на полета. Резкият срив рани 50 души, които ударили силно главите си в тавана.
Пилотът казал на пътниците, че е изгубил контрол над самолета, след като уредите му "внезапно изгаснали". Разследването на инцидента продължава, като за щастие пилотът е успял обратно да поеме контрол над самолета.
Количеството пред качеството
През 2022 г. Netflix пусна документалния филм Downfall: The Case Against Boeing. В него се твърди, че корпоративното сливане на Boeing с McDonnell Douglas е довело до безкрайна поредица от инциденти. Причината - занижения качествен контрол и работата под високо напрежение.
Подобна е и тезата на вътрешния информатор Джон Барнет, работил 32 години в Boeing. По думите му компанията дала приоритет на изпълнението на поръчките в срок, а не на качествения контрол. В резултат служителите били преуморявани и понякога карани да работят с негодни части.
Джон Барнет се оказва главен свидетел в едно от делата срещу Boeing, като твърденията му отиват по-далеч. Американецът предупреждава за "сериозни проблеми с безопасността на Boeing 787 Dreamliner".
На 13 март Джон Барнет е открит с огнестрелна рана в главата си пред мотел в Южна Каролина, САЩ. Според разследването става дума за самоубийство, а от Boeing поднасят съболезнования на близките на Барнет.
Въпреки това, адвокатите казват, че клиента им бил в добро настроение и очаквал с нетърпение изхода от делото срещу авиостроителния гигант.
"Имаше десетилетия, в които от Boeing правеха невероятни неща. Основният им фокус бе върху високите постижения, безопасността и изобретателността. Тези три качества бяха считани за ключа към печалбата. И тогава те бяха превзети от група, която реши, че Уолстрийт е кралят", заявява Рори Кенеди, създателката на филма Downfall: The Case Against Boeing.
Днес Boeing е собственост на едни от най-големите инвестиционни дружества и банки от Уолстрийт. Бюрокрацията в компанията изглежда се е раздула, защото от 2019 година постовете на шеф на борда и главен изпълнителен директор са разделени. Въпреки това, защитниците на компанията посочват неоспорим факт - мнозинството от пътническите самолети на Boeing продължават да летят без проблеми.