Само година след дебюта на тежкия изтребител Су-27 (1984 г.) съветското конструкторско бюро "Сухой" започва да работи върху съществено подобрение на самолета. През 1988 г. прототипът, означен като Т-10М-1, прави своя първи полет, а "червените" ВВС се готвят да въведат в експлоатация бъдещия Су-27М, наименуван по-късно Су-35.
Вижте как изглежда Су-35 >> >> >>
През 1991 г. обаче Съветският съюз се разпада, а макар да има готови 12 прототипа, програмата забавя ход заради липса на пари. Междувременно се раждат още няколко модификации на Су-27 и проектът минава на заден план.
През 2005 година Русия възражда проекта за разработка на свръхманеврен самолет и дава приоритет на прекратената по-рано програма.
Целта на конструкторите от "Сухой" е била да създадат най-маневрения изтребител в света. Шасито на самолета може да издържи натоварвания от 10g, а рязкото забавяне на скорост се извършва изключително безпроблемно.
Су-35 има много голям ъгъл на атаката и с лекота изпълнява маневри, като "Кобрата на Пугачов", наименувана на легендарния тестови пилот.
Максималната скорост е 2400 км/ч, а с едно зареждане могат да се изминат максимално 3600 км. С пълно бойно снаряжение радиусът е 1500 км.
Су-35 може да носи до 8000 кг оръжия - ракети въздух-въздух, въздух-земя, противокорабни ракети и бомби, които могат да се закачат на 12 външни пилона.
Изтребителят има и 30-милиметрово автоматично оръдие с 150 снаряда.
Радарът Ирбис-Е, който е монтиран на Су-35 е съобразен с възможностите на самолета и може да засича едновременно до 30 цели на разстояние до 400 км. Той позволява едновременно атакуване на 8 от тях. По същество това е най-мощният радар, който е монтиран на сериен военен самолет.
Освен Ирбис-Е Су-35 разполага и със система за радиоулектронно противодействие, която е способна да маскира самолета срещу старо полокелие радари.
Кабината на самолета също е доста съвременна, и няма нищо общо с тази на Су-27, върху който е базиран новият руски изтребител.Повечето механични прибори са заменени от два течнокристални екрана. Управлението също е замислено да може да се извършва лесно при големи натоварвания и свободни падания.
Американските военни аналитици от RAND Corporation казват, че Су-35 би победил F-35 в бой. Като на всеки свален Су-35 ще има по 2.4 свалени F-35.
Цената на една бройка от Су-35 е около 60 милиона долара, което прави изтребителят доста изгоден - особено спрямо способностите му.
Към този момент Русия разполага с около 80 бройки от самолета, като Китай е закупил 24 бр., Алжир - 18 бр., а Индонезия - 11 бр.
След успехите на Су-35 в Сирия, интерес към самолета са изразили от Виетнам, Казахстан, Египет и дори Северна Корея.
За сега страните със сериозен интерес към Су-35 са Индия и Обединените Арабски Емирства, като последните дори са подписали няколко договора с Русия.
Западните военни експерти отбелязват, че класацията за най-маневрени самолети се доминира от Русия - на първо място е Су-35, на второ Су-30, а на трето е стелт самолетът от пето поколение Су-57. Американският F-22 е поставен едва на 6-то място, като според анализаторите той е най-маневреният американски самолет.
Експертите обаче отбелязват, че докато Русия е шампион в категорията за свръхманевреност, то САЩ е безапелационен лидер по стелт способности.