Минути пред старта: Мъск отложи изстрелването на най-мощната ракета в историята (снимки) | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Минути пред старта: Мъск отложи изстрелването на най-мощната ракета в историята (снимки) 49
Снимка: SpaceX

Минути пред старта: Мъск отложи изстрелването на най-мощната ракета в историята (снимки)

Първият орбитален полет ще се състои в рамките на тази седмица

| Редактор: Стоян Гогов 187 30370

SpaceX планираше да изстреля новата си ракета Starship в 16:20 часа българско време.

Проблем с налягането накара екипа на Илон Мъск да отложи старта за утре. Днес обаче ще бъде проведена тъй наречената "мокра тренировка".

Ракетата ще се зареди напълно. Процедурите за изстрелване ще бъдат спазени, а системите изпробвани. Часовникът за изстрелване обаче ще спре 10 секунди преди старта.

Опитът за повторно изстрелване ще бъде осъществен до 48 часа.

Илон Мъск иска да е сигурен, че Starship ще излети безпроблемно, а изстрелването ще бъде наистина историческо.

Starship е най-мощната и голяма ракета, създавана някога.

Височината й е 120 метра, а диаметърът - 9 метра. Досега тя е провеждала няколко статични теста и полети в рамките на атмосферата. Starship никога не е летял в конфигурация от две степени. Това е и първата ракета, която ще стартира с едновременно запалване на 33 ракетни двигателя.

Вижте как изглежда 120-метровата ракета Starship >> >> >>

В началото на годината Илон Мъск бе казал, че има "реален шанс" за изстрелване в края на февруари или март. Регулаторните органи на въздушните полети в САЩ обаче изместиха датата за април.

Планирано е първата степен да се приводни в Мексиканския залив, а Starship - около Хавайските острови. Няма да бъде опитано пълно кацане за повторна употреба, но технологиите за това ще бъдат тествани.

Космическият кораб Starship и първата степен Super Heavy на SpaceX - наричани заедно Starship - могат да се ползват многократно. В тази си конфигурация системата може да достави 150 тона полезен товар на ниска околоземна орбита. Това е около 6 пъти повече от Falcon 9 на SpaceX.

Рекордният капацитет на Starship и възможността за многократна употреба ще позволи колонизацията на Марс и Луната. Ракетата е предвидена да може да закара 100 души до Червената планета.

Ако ракетата се ползва в конфигурация за еднократна употреба, то тя може да достави 250 тона в орбита.

Starship е една от много малкото ракети с корпус от стомана. Това допълнително я прави по-лесна и евтина за производство.

Множество двигатели

Starship

Снимка: SpaceX

Първата степен или ракетния ускорител Super Heavy има 33 двигателя Raptor. Скаченият с него Starship има 6 агрегата от същия тип.

Досега само Съветският съюз е изпробвал изстрелването на ракетата, чиято първа степен е имала 30 двигателя. Технологиите от края на 60-те години на миналия век не позволяват двигателите да работят в синхрон и всеки тест на съветската ракета Н-1 завършва с експлозия.

Днес SpaceX се е превърнала в може би най-напредналата космическа компания. Тя все още е единствената, чиито ракети могат да се ползват многократно. Очаква се Starship да излети без каквито и да е затруднения.

В основата на новата ракета стои двигателят Raptor. Той е лесен за произвеждане и използва за гориво евтиния метан и течен кислород. Наред с това той е близо 2-пъти по-мощен от агрегата Merlin, задвижващ ракетите Falcon и Falcon Heavy.

Кошмарът на НАСА

Starship

Снимка: SpaceX

SpaceX е на път да се превърне в най-успешната организация за космически полети в историята, а нейните конкуренти, включително НАСА, са направо уплашени. Причината за това са големите изгледи за успех на ракетата Starship. Тя не просто е най-мощната в историята, но и една от най-евтините. По-думите на Мъск в бъдеще цената на един полет може да е само 1 милион долара.

Politico съобщава, че ключовата характеристика на Starship на SpaceX е възможността за многократна употреба, без да харчи толкова време или пари, колкото са изисквали предишните космически кораби.

Именно това е най-големият страх за останалите корпорации, които в партньорство с НАСА досега са създавали изключително скъпи ракети за еднократна употреба.

Контрастът е особено голям с държавната ракета SLS на НАСА. Тя струва десетки милиарди долари, бави се с години и е за еднократно ползване. Освен това SLS се базира на технологии от 60-те години на миналия век.

Starship сравнен със SLS, H-1 и Saturn V

Снимка: NASA/SpaceX

Starship е нова, евтина и може да се ползва многократно. Технологично тя е десетилетия пред SLS, която буквално ползва двигателите на американската совалка.

Успехът на Starship би поставил бъдещето на SLS под въпрос.

"След като надеждността на Starship бъде демонстрирана с голям брой полети, което може да се случи за няколко месеца, това ще направи всички останали ракети - морално остарели", каза за Politico авиокосмическият инженер и консултант Ранд Симбърг.

Ако SLS няма да лети повече от веднъж на няколко години, просто няма да бъде значим играч в бъдещето в космоса, особено когато лети Starship, допълва специалистът.

По данни на Politico директорите в НАСА са силно притеснени, защото поредицата им от грешни избори може да се окаже явна.

Междувременно SpaceX вече победи доказани авио-космически гиганти, като Boeing. Благодарение на Илон Мъск НАСА има възможността да изпраща космонавти към МКС от САЩ, скъсвайки със зависимостта си от Русия.

Starship в състояние да генерира почти двойно по-голяма тяга при излитане в сравнение с лунната ракета на НАСА, която изпрати празна капсула до естествения спътник на Земята и обратно в края на 2022 година.

Мисии до Луната, договори с Пентагона и колонизацията на Марс

Снимка: SpaceX

Илон Мъск предвижда Starship да се превърне в работен кон за космически изследвания. Той ще направи пращането на ново поколение научни сонди и космически телескопи по-лесно.

Мечтата на милиардера обаче е свързана с колонизацията на Марс. Според плановете на Мъск ракетата за многократна употреба ще извърши няколко мисии за доставка на товари, преди да закара първите астронавти на Червената планета. Преди осъществяването на тези мисии обаче SpaceX вече има подписани няколко важни договора за Starship.

Мъск вече е обявил, че Starship ще може да се ползва и за транспортиране на хора и товари на Земята, а възможността за многократна употреба на ракетата драстично би свалила цената на билета. Именно тези възможности заинтересуват Пентагона.

Снимка: U.S. Northern Command

Американските военни ще могат да пратят 100 души или 100 тона полезен товар до всяка точка на Земята само за час. Тези мисии биха били по-лесни за осъществяване до летища с голяма инфраструктура, но теоретично Starship може да кацне на която и да е равна повърхност. Благодарение на ракетата американските военни ще могат да извършват спешни доставки на техника и персонал навсякъде по земното кълбо.

Мисията на Starship HLS до Луната

Снимка: Kent Chojnacki, Manager, Systems Engineering & Integration (SE&I) Office (NASA employee)

Макар и уплашена за бъдещето на SLS, НАСА също се готви да се възползва от Starship. Ракетата на практика е част от Лунната програма "Артемида".

Вариантът Starship HLS ще закара първите астронавти на Луната, както и луноход. Така SpaceX се оказва ключов в плановете на САЩ да се завърнат на земния спътник и да изградят база на Южния й полюс.

Предвидено е Starship HLS да осъществи кацане на Луната през 2024 година.

Снимка: NASA/SpaceX

Японският предприемач Юсаку Маезава и екипажът на dearMoon ще бъдат първите хора, които Starship ще изстреля. Те ще летят около Луната и ще се върнат безопасно на Земята. По време на своето 6-дневно пътуване този екип от художници, създатели на съдържание и спортисти ще премине на 200 км от повърхността на Луната.

Екипажът на dearMoon

Снимка: dearMoon

Ако тестовете на Starship са успешни, то dearMoon може да стартира в края на тази или в началото на идната година. Според някои е възможно SpaceX нарочно да забави мисията, за да не изпревари НАСА в изпращането на екипаж от професионални астронавти около Луната през ноември 2024 г.

Снимка: SpaceX

Минути пред старта: Мъск отложи изстрелването на най-мощната ракета в историята (снимки) 53

Минути пред старта: Мъск отложи изстрелването на най-мощната ракета в историята (снимки)

Първият орбитален полет ще се състои в рамките на тази седмица

| Редактор : Стоян Гогов 187 30370 Снимка: SpaceX

SpaceX планираше да изстреля новата си ракета Starship в 16:20 часа българско време.

Проблем с налягането накара екипа на Илон Мъск да отложи старта за утре. Днес обаче ще бъде проведена тъй наречената "мокра тренировка".

Ракетата ще се зареди напълно. Процедурите за изстрелване ще бъдат спазени, а системите изпробвани. Часовникът за изстрелване обаче ще спре 10 секунди преди старта.

Опитът за повторно изстрелване ще бъде осъществен до 48 часа.

Илон Мъск иска да е сигурен, че Starship ще излети безпроблемно, а изстрелването ще бъде наистина историческо.

Starship е най-мощната и голяма ракета, създавана някога.

Височината й е 120 метра, а диаметърът - 9 метра. Досега тя е провеждала няколко статични теста и полети в рамките на атмосферата. Starship никога не е летял в конфигурация от две степени. Това е и първата ракета, която ще стартира с едновременно запалване на 33 ракетни двигателя.

Вижте как изглежда 120-метровата ракета Starship >> >> >>

В началото на годината Илон Мъск бе казал, че има "реален шанс" за изстрелване в края на февруари или март. Регулаторните органи на въздушните полети в САЩ обаче изместиха датата за април.

Планирано е първата степен да се приводни в Мексиканския залив, а Starship - около Хавайските острови. Няма да бъде опитано пълно кацане за повторна употреба, но технологиите за това ще бъдат тествани.

Космическият кораб Starship и първата степен Super Heavy на SpaceX - наричани заедно Starship - могат да се ползват многократно. В тази си конфигурация системата може да достави 150 тона полезен товар на ниска околоземна орбита. Това е около 6 пъти повече от Falcon 9 на SpaceX.

Рекордният капацитет на Starship и възможността за многократна употреба ще позволи колонизацията на Марс и Луната. Ракетата е предвидена да може да закара 100 души до Червената планета.

Ако ракетата се ползва в конфигурация за еднократна употреба, то тя може да достави 250 тона в орбита.

Starship е една от много малкото ракети с корпус от стомана. Това допълнително я прави по-лесна и евтина за производство.

Множество двигатели

Starship

Снимка: SpaceX

Първата степен или ракетния ускорител Super Heavy има 33 двигателя Raptor. Скаченият с него Starship има 6 агрегата от същия тип.

Досега само Съветският съюз е изпробвал изстрелването на ракетата, чиято първа степен е имала 30 двигателя. Технологиите от края на 60-те години на миналия век не позволяват двигателите да работят в синхрон и всеки тест на съветската ракета Н-1 завършва с експлозия.

Днес SpaceX се е превърнала в може би най-напредналата космическа компания. Тя все още е единствената, чиито ракети могат да се ползват многократно. Очаква се Starship да излети без каквито и да е затруднения.

В основата на новата ракета стои двигателят Raptor. Той е лесен за произвеждане и използва за гориво евтиния метан и течен кислород. Наред с това той е близо 2-пъти по-мощен от агрегата Merlin, задвижващ ракетите Falcon и Falcon Heavy.

Кошмарът на НАСА

Starship

Снимка: SpaceX

SpaceX е на път да се превърне в най-успешната организация за космически полети в историята, а нейните конкуренти, включително НАСА, са направо уплашени. Причината за това са големите изгледи за успех на ракетата Starship. Тя не просто е най-мощната в историята, но и една от най-евтините. По-думите на Мъск в бъдеще цената на един полет може да е само 1 милион долара.

Politico съобщава, че ключовата характеристика на Starship на SpaceX е възможността за многократна употреба, без да харчи толкова време или пари, колкото са изисквали предишните космически кораби.

Именно това е най-големият страх за останалите корпорации, които в партньорство с НАСА досега са създавали изключително скъпи ракети за еднократна употреба.

Контрастът е особено голям с държавната ракета SLS на НАСА. Тя струва десетки милиарди долари, бави се с години и е за еднократно ползване. Освен това SLS се базира на технологии от 60-те години на миналия век.

Starship сравнен със SLS, H-1 и Saturn V

Снимка: NASA/SpaceX

Starship е нова, евтина и може да се ползва многократно. Технологично тя е десетилетия пред SLS, която буквално ползва двигателите на американската совалка.

Успехът на Starship би поставил бъдещето на SLS под въпрос.

"След като надеждността на Starship бъде демонстрирана с голям брой полети, което може да се случи за няколко месеца, това ще направи всички останали ракети - морално остарели", каза за Politico авиокосмическият инженер и консултант Ранд Симбърг.

Ако SLS няма да лети повече от веднъж на няколко години, просто няма да бъде значим играч в бъдещето в космоса, особено когато лети Starship, допълва специалистът.

По данни на Politico директорите в НАСА са силно притеснени, защото поредицата им от грешни избори може да се окаже явна.

Междувременно SpaceX вече победи доказани авио-космически гиганти, като Boeing. Благодарение на Илон Мъск НАСА има възможността да изпраща космонавти към МКС от САЩ, скъсвайки със зависимостта си от Русия.

Starship в състояние да генерира почти двойно по-голяма тяга при излитане в сравнение с лунната ракета на НАСА, която изпрати празна капсула до естествения спътник на Земята и обратно в края на 2022 година.

Мисии до Луната, договори с Пентагона и колонизацията на Марс

Снимка: SpaceX

Илон Мъск предвижда Starship да се превърне в работен кон за космически изследвания. Той ще направи пращането на ново поколение научни сонди и космически телескопи по-лесно.

Мечтата на милиардера обаче е свързана с колонизацията на Марс. Според плановете на Мъск ракетата за многократна употреба ще извърши няколко мисии за доставка на товари, преди да закара първите астронавти на Червената планета. Преди осъществяването на тези мисии обаче SpaceX вече има подписани няколко важни договора за Starship.

Мъск вече е обявил, че Starship ще може да се ползва и за транспортиране на хора и товари на Земята, а възможността за многократна употреба на ракетата драстично би свалила цената на билета. Именно тези възможности заинтересуват Пентагона.

Снимка: U.S. Northern Command

Американските военни ще могат да пратят 100 души или 100 тона полезен товар до всяка точка на Земята само за час. Тези мисии биха били по-лесни за осъществяване до летища с голяма инфраструктура, но теоретично Starship може да кацне на която и да е равна повърхност. Благодарение на ракетата американските военни ще могат да извършват спешни доставки на техника и персонал навсякъде по земното кълбо.

Мисията на Starship HLS до Луната

Снимка: Kent Chojnacki, Manager, Systems Engineering & Integration (SE&I) Office (NASA employee)

Макар и уплашена за бъдещето на SLS, НАСА също се готви да се възползва от Starship. Ракетата на практика е част от Лунната програма "Артемида".

Вариантът Starship HLS ще закара първите астронавти на Луната, както и луноход. Така SpaceX се оказва ключов в плановете на САЩ да се завърнат на земния спътник и да изградят база на Южния й полюс.

Предвидено е Starship HLS да осъществи кацане на Луната през 2024 година.

Снимка: NASA/SpaceX

Японският предприемач Юсаку Маезава и екипажът на dearMoon ще бъдат първите хора, които Starship ще изстреля. Те ще летят около Луната и ще се върнат безопасно на Земята. По време на своето 6-дневно пътуване този екип от художници, създатели на съдържание и спортисти ще премине на 200 км от повърхността на Луната.

Екипажът на dearMoon

Снимка: dearMoon

Ако тестовете на Starship са успешни, то dearMoon може да стартира в края на тази или в началото на идната година. Според някои е възможно SpaceX нарочно да забави мисията, за да не изпревари НАСА в изпращането на екипаж от професионални астронавти около Луната през ноември 2024 г.

Снимка: SpaceX