Днес F-35 е известна като най-скъпата военна програма в историята, като за разработката на самолета и производството на поръчаните бройки Пентагонът е платил 1,7 трилиона долара. Изтребителят е лидер що се отнася до стелт качествата си, но все още има проблеми с електрониката и отстъпва по маневреност на свои потенциални противници. Експертите споделят, че маневреността е необходима при близък бой, който не се води от десетилетия, а мощният радар на F-35 може да се прицелва зад хоризонта. Въпреки това голямата цена и все още налични проблеми, карат много хора да се запитат - имаха ли САЩ по-добра алтернатива на F-35?

Истината е, че по обявеният в началото на 90-те години на миналия век конкурс за изтребител от пето поколение има два кандидата. Този на Lockheed Martin печели, но шансовете изборът да падне върху Boeing остават големи почти до края на века.

Прототипът на Boeing се нарича X-32, като според някой анализатори, той би бил по-правилният избор за САЩ, които щели да спестят около половин трилион долара, ако бяха заложили на X-32.

Вижте как изглежда Х-32 >> >> >>

Всъщност Х-32 има сходни възможности с F-35. Количеството въоръжение, което може да се носи е еднакво, стелст способностите са сходни. Еднакви са дори бойният радиус и максималната скорост.

Основната разлика е, че X-32 използва по-проста и евтина система за вертикално излитане, като освен това залага и на малко по-остаряла, но доказана електроника.

Вместо да създадат един прототип, Boeing създали два - един можещ да лети със свръхзвукова скорост и един можещ да излита вертикално.

Подходът на Lockheed Martin бил по-рисков, те създали един прототип, можещ едновременно да излита вертикално и да лети със свръхзвукова скорост. Той използвал много по-сложни технологии, които освен всичко друго му давали и малко по-голям боен обсег.

Генералите от Пентагона избрали X-35, защото харесали по-категоричния му и рисков избор, както и по-нестандартните му технологии, а мнозина ръкопляскали, защото отпадналият самолет на Boeing бил "доста грозен".

Къде обаче губи Х-32. Освен със спорния си външен вид, самолетът на Boeing имал по-лоша аеродинамика. Вариантът с вертикално излитане страдал от проблеми в двигателя. Максималната скорост също била малко по-ниска.

Един от големите проблеми бил, че прототипът с вертикално излитане не можел да премине звуковата бариера и имал твърде ниска максимална скорост.

Пентагонът решил да заложи на по-скъпият самолет, защото виждал в него начин да развие допълнително върхови технологии. Така по-сигурният и по-евтин самолет на Boeing бил отхвърлен.

Макар F-35 да е все още проблемен самолет, то изборът на X-32 би значел две неща - леко забавяне в развитието на някои технологии и лишаване от милиарди долари за различни компании, които лобирали за по-скъпия и "красив" самолет.

Според експертите Х-32 на Boeing е нямало да бъде по-добра алтернатива на F-35, но със сигурност е щял да бъде по-евтина такава. Някои от анализаторите виждат развитие на концепцията на Boeing в новия руски еднодвигателен стелт Су-75. За това напомнят големия въздухозаборник отдолу и разположението на скритите във фюзелажа отделения за ракети.