Японската верига супермаркети AEON интегрира система с изкуствен интелект (AI) и лицево разпознаване, за да оценява доколко усмихнати са нейните служители, съобщава South China Morning Post.

AEON е гигант с 240 магазина в цяла Япония, а AI системата "Mr Smile" е разработена от японската технологична компания InstaVR. Тя следи не само за усмивката, но и за цялостното изражение на лицето, силата на гласа, интонацията на поздрава или общо 450 визуални и звукови параметри.

Работниците ще се мотивират да имат по-добри резултати, като се състезават по между си в системата на Mr Smile. Засега няма информация да се предвиждат глоби за работниците, които не се усмихват достатъчно.

AEON заяви, че системата вече е била изпробвана в осем магазина с общо 3400 служители. Данните сочат, че отношението на персонала към клиентите се е подобрило до 1,6 пъти за период от три месеца.

Компанията разкрива, че целта ѝ е да "стандартизира усмивките на работниците и да задоволи максимално клиентите".

Политиката предизвика опасения относно това дали AI системата няма да увеличи тормоза на работното място, особено от клиенти - сериозен проблем в Япония.

Известен като "kasu-hara", клиентският тормоз идва под формата на обиден език, провокативни искания и повтарящи се оплаквания. Те често са насочени към произволен служител.

Тази година почти половината от анкетираните 30 000 работници в сферата на услугите са съобщили, че са претърпели тормоз от клиенти пред най-големия синдикат в Япония UA Zensen.

"Когато работниците в сектора на услугите са принудени да се усмихват по "стандарт", това ми изглежда като друга форма на тормоз", каза един респондент.

"Усмивките трябва да са красиво, искрено нещо, а не да се третират като продукт", допълва друг.

Технологията предизвиква и опасения за навлизането в личното пространство на служителите, които ще бъдат подробно следени от система с изкуствен интелект.