Компанията Joby Aviation, разработчик на електрически самолети с вертикално излитане и кацане (eVTOL) за търговски пътнически транспорт, разшири програмата си за летателни изпитания, като включи пилотирани полети. Четирима пилоти-изпитатели на Joby вече извършиха тестови полети на борда на предпроизводствен прототип на електрическо аеротакси, като завършиха серия от първоначални тестове, включващи висене във въздуха и преминаване към полет напред с половин тяга.

Тестовете са проведени в експерименталния производствен център на компанията в Марина, Калифорния. Те допълват текущите летателни изпитания във военновъздушната база "Едуардс", където Джоуби и пилоти от военновъздушните сили на САЩ ще демонстрират възможностите на самолета в реалистични оперативни сценарии. По време на тестовете за маневреност и управление пилотите на Joby оценяваха маневреността и управляемостта, като практикуваха вертикално излитане, преход към движение напред и движение по пистата с намаляване на скоростта за вертикално кацане на определена площадка.

Преди това голяма част от летателните изпитания на Joby бяха пилотирани дистанционно от наземна станция за управление (GCS), като се използваха най-съвременни комуникационни технологии и софтуер. Това позволи на компанията да събере огромно количество данни за летателните характеристики на превозното средство. Пилотираните тестови полети бяха ръководени от Джеймс "Бъди" Денъм. Изпитателната програма включваше събиране на данни за управляемостта на електрическия самолет и ергономичността на интерфейса за ръчно управление. Тези полети предоставиха важна информация за усъвършенстване на серийния самолет и положиха основите на бъдещи "оценъчни" тестове като част от текущата програма за сертифициране на FAA. Информация за проведените тестове ще бъде предоставена и на Министерството на отбраната на САЩ.

"Участвал съм в разработването и тестването на летателни уреди за широк спектър от самолети, включително и за трите варианта на F-35, но нищо не може да се сравни с простотата и изяществото на Joby", заяви Денъм. "След повече от 400 вертикални излитания и кацания за мен е чест да седна в кабината на нашия електрически самолет и да изпитам от първа ръка простотата и интуитивността на дизайна, разработен от екипа на Joby." Денъм се присъединява към Joby през 2019 г., след като напуска Военноморските сили на САЩ, където се занимава с изследване, разработване и тестване на полетно управление. Той ръководеше изследването и разработването на концепцията за унифицирано управление, която беше успешно интегрирана в самолета F-35B STOVL.

Разработва също така "Режим за прецизно кацане" на самолетоносач, който значително подобрява точността на кацане, намалява натоварването на пилотите и подобрява безопасността. Трудовият му опит е от съществено значение за разработването на управлението на полета за електрическата летателна машина на Joby. Компанията планира скоро да разположи първия си мащабен завод за производство на самолети в родното място на авиацията, Дейтън, Охайо, където възнамерява да произвежда до 500 електрически самолета годишно.