В последните години българската гейминг индустрия започва да изправя главата си, създавайки някои високопрофилни заглавия. Междувременно обаче те рядко са свързани с българската история и фолклор, въпреки огромния им потенциал.

Днес ще ви срещнем с Боян Василев. Той си е поставил не леката задача да промени това. Боян Василев е директор, програмист и гейм дизайнер в "Студио Мечка". Играта им Marko: Beyond Brave е смела интерпретация на легендарния български герой Крали Марко. Тя преплита богат свят с български културни мотиви, познатите ни от детството народни приказки и истории с динамичен екшън и множество изпитания. А анимациите в нея са същински пир за очите!

Marko: Beyond Brave ще дебютира на 17 септември, а играта има качено демо в Steam.

Боян Василев споделя не само любопитни детайли за играта и предизвикателствата, предшестващи създаването ѝ. Той дава съвети към всеки нов разработчик, създател и мечтател, искащ да направи собствена игра в България.

- Здравейте, първият ни въпрос е директно за най-новата ви игра. Как се зароди идеята за Marko: Beyond Brave и защо избрахте Крали Марко като главен герой?

- Екипът на Студио Мечка обожава видео игрите като средство за разказване на истории. Те са идеалният начин да предадеш нещо скъпо и лично на някого от другия край на света, като го поставиш в ролята на героя и му позволиш да изживее историята директно. Това е и една от причините да разказваме история, вдъхновена от Югоизточна Европа и Балканите. Играта е пътешествие през славянски приказки и местни легенди, които са карали поколения деца и възрастни да не мигнат нощем. Крали Марко беше естествената фокусната точка върху която решихме да съсредоточим усилията си.

- Какви са основните предизвикателства, които срещнахте при адаптирането на българските митове и легенди в игра?

- Основното предизвикателство беше да намерим баланс между автентичността на българските митове и легенди и модерния геймплей, който да е интересен за глобалната аудитория. Трябваше да запазим същността на историите, но и да ги направим разбираеми и вълнуващи за играчи, които не са запознати с нашата култура. Освен това, да адаптираме някои от по-тъмните и страшни елементи, за да паснат на стила и тона на играта, също не беше лесна задача.

Снимка: Студио Мечка

- Какво ви вдъхнови да създадете игра в стила Metroidvania и как този стил допълва историята на Крали Марко?

- Metroidvania стилът ни позволява да създадем един отворен, интерактивен свят, който играчите могат да изследват в своя собствен ритъм. Това допълва историята на Крали Марко, защото му дава пространство да порасне и да развие своите умения, точно както в легендите, където той преодолява препятствия и врагове. Този стил е перфектен за предаване на усещането за приключение и непрекъснатото развитие, което Марко преживява в своето пътешествие.

- Как се развиваха идеите за различните врагове и босове в играта? Кои са някои от най-интересните същества, които ще срещнем?

- Идеите за враговете и босовете дойдоха директно от народния фолклор и митология. Искахме да включим същества, които са дълбоко вкоренени в българската култура като змейове, самодиви и хали, но също така да внесем и уникални елементи, които да ги направят запомнящи се за играчите. Едни от най-интересните същества, които ще срещнете, са Самодивите, Кикимората, Прокобата и разбира се Змея, всяко от които има своите уникални способности и история.

- Какви други елементи от българската култура и фолклор можем да очакваме да видим в Marko: Beyond Brave, освен самия Крали Марко?

- Освен Крали Марко, играта ще включва множество елементи от българския фолклор като народна музика, традиционни орнаменти, автентични костюми и дори типични български обреди. Ще видите села, вдъхновени от възрожденската архитектура, и сцени, които напомнят на планинските пейзажи на България. Включили сме и народни вярвания и легенди, които придават допълнителна дълбочина на света на играта.

Снимка: Студио Мечка

- Какъв беше най-трудният аспект от разработката на Marko: Beyond Brave и как го преодоляхте?

- Един от най-трудните аспекти беше да синхронизираме всички различни елементи - визуалния стил, музиката, механиките и разказването на историята - в един цялостен продукт. За да преодолеем това, се фокусирахме върху тясна комуникация и постоянно тестване на идеите ни, като редовно преразглеждахме и подобрявахме всеки аспект на играта. Също така разчитахме на обратна връзка от нашата общност и партньори, за да сме сигурни, че сме на прав път.

- Marko: Beyond Brave е дело на малък, но сплотен екип. Какво е усещането да работиш в инди студио? Как разпределяте задачите и какво е най-важното за успешното сътрудничество?

- Работата в инди студио е като голямо приключение само по себе си. Всеки от нас носи множество роли и това ни позволява да бъдем гъвкави и креативни. Разпределяме задачите според уменията и силните страни на всеки член на екипа и се стараем да сме максимално прозрачни в комуникацията си. Най-важното за успешното сътрудничество е да имаме обща визия и доверие един в друг, както и страст към това, което правим.

- Кои са инструментите и технологиите, като гейм енджин, които използвахте за създаването на играта?

- Използваме Unreal като гейм енджин за разработката на Marko: Beyond Brave, заради неговата гъвкавост и широк набор от инструменти, които ни позволяват да постигнем високото качество, към което се стремим. За графичната част се доверяваме на почти пълния набор от инструментите на Adobe.

Снимка: Студио Мечка

- Какви уроци научихте по време на разработката на играта, които бихте искали да споделите с други инди разработчици?

- Един от най-важните уроци е, че нещата често отнемат повече време, отколкото очакваш. Бъдете готови за неочаквани препятствия и никога не подценявайте значението на планирането и добрата организация. Също така, търсете обратна връзка възможно най-рано и често—от играчи, от други разработчици, от всеки, който е готов да помогне. И, разбира се, вярвайте в проекта си и не се отказвайте.

- Колко време отне разработката на Marko: Beyond Brave от първоначалната концепция до финалния продукт?

- Разработката на Marko: Beyond Brave започна с първоначалната концепция преди около четири години. Оттогава преминахме през множество етапи на проектиране, прототипиране, тестване и преработване. За малък екип като нашия, всеки етап отнема време, но вярваме, че това внимание към детайла ще се отплати в крайния продукт.

- Играта набра над 100% от първоначалната си цел в Kickstarter. Как се чувствате след тази подкрепа от общността? Имате ли планове за разширения или допълнително съдържание след пускането на играта?

- Ние сме изключително благодарни и развълнувани от подкрепата, която получихме от общността. Това ни мотивира още повече да създадем игра, която да оправдае доверието на всички, които са ни подкрепили. След пускането на играта определено имаме планове за допълнително съдържание и разширения. Вече работим по идеи за нови мисии, герои и дори нови области за изследване, които ще продължат да развиват света на Marko: Beyond Brave.

- Как оценявате състоянието на българската гейминг индустрия в момента?

- Българската гейминг индустрия е в процес на растеж и развиващ се потенциал. Виждаме все повече талантливи инди студия, които започват да се утвърждават на световната сцена. Има много креативност и желание за експериментиране, което е обещаващо за бъдещето. С малко повече подкрепа и инвестиции, индустрията у нас може да постигне огромни успехи.

Снимка: Студио Мечка

- Какви са основните предизвикателства пред инди разработчиците на игри в България?

- Основните предизвикателства включват достъп до финансиране, липса на достатъчно ресурси и менторство, както и ограничения в намирането на опитни кадри. Освен това, конкуренцията на световния пазар е огромна, което прави трудно за инди студията да пробият и да се наложат.

- Какво според вас е нужно, за да се подкрепи развитието на независими създатели на игри у нас?

- За да подкрепим независимите създатели на игри в България, е необходимо да се увеличат инвестициите и грантовете, насочени специално към инди разработчици. Важно е също така да се създаде общност, която да предоставя менторство, обучения и възможности за мрежово свързване. Провеждането на повече събития и конкурси, насочени към гейминг индустрията, също би помогнало значително.

- Смятате ли, че България има потенциал да се превърне в значим център за разработка на видео игри? Как може да се постигне това?

- Абсолютно вярваме, че България има потенциал да стане значим център за разработка на видео игри. За да се постигне това, трябва да продължим да развиваме таланта и да инвестираме в образованието в гейминг индустрията. Сътрудничеството между студията, по-добрата инфраструктура и привличането на международни партньорства също ще изиграят ключова роля в превръщането на страната ни в гейминг хъб.

- Ако можехте да дадете съвет на някой, който тепърва започва в гейминг индустрията, какъв би бил той?

- Съветът ни към новите в индустрията е да бъдат упорити и неуморни. Започнете с малки проекти, учете се от грешките си и никога не спирайте да се усъвършенствате. Свързвайте се с други професионалисти, търсете обратна връзка и не се страхувайте да експериментирате. И най-важното — правете игри, които обичате и които са смислени за вас.

- Вие ще бъдете част от събитието Creative Buzz непосредствено след дебюта на Marko: Beyond Brave. Какво могат да очакват посетителите на вашия щанд и къде могат да ви намерят на събитието?

- На Creative Buzz ще можете да ни намерите на щанд 46 - точно срещу основната сцена. Посетителите могат да очакват демонстрации на играта Marko: Beyond Brave, както и ексклузивни материали зад кулисите на разработката. Ще има възможност за разговори с членовете на екипа и дори специални награди и изненади за феновете. Ще се радваме да се срещнем с всички и да споделим нашата страст към създаването на игри!

Снимка: Creative Buzz