Lockheed Martin официално предложи на България да закупи нови изтребители F-16. Става дума за последния ъпгрейд на самолета, който се нарича F-16V (Viper) и току-що завършва тестовата си фаза.
И докато цената ще е предмет на политически договорки, то какво знаем за обновения F-16V?
Първият си полет F-16V извършва на 16 октомври 2015 година. Въпреки скорошната дата и модернизациите F-16 няма стелт способности и си остава от 4-о поколение. Американците обаче съществено са подобрили електрониката, като перлата в короната на F-16V e фазираният радар APG-83 AESA, който има способностите на самолет от 5-о поколение.
Радарът на F-16V може да открива и проследява над 20 цели едновременно - и на земята, и във въздуха.
Кабината е ъпгрейдната и разполага с модерни 6- и 8-инчови екрани с висока резолюция, които подават необходимата информация на пилота.
Вижте как изглежда F-16V >> >> >>
Електрониката на самолета разполага с по-мощни чипове и повече изчислителна мощ, което е подобрило контрола над оръжията и комуникацията между различните бойни единици.
F-16V може да носи различен набор от ракети въздух-въздух, въздух-земя и бомби. Те могат да се разположат на общо 11 оръжейни пилона, като цялостното тегло на боеприпасите може да достигне до 7 тона.
Двигателят е един, като той може да е на Pratt & Whitney или на General Electric. Първият е малко по-мощен. Максималната скорост е 2120 км/ч, а бойният радиус зависи от въоръжението.
Според непотвърдена информация цената на една бройка с 2-годишен логистичен пакет ще е над 220 милиона лева.
Очаквайте в най-скоро време да ви представим какви са способностите и на основния конкурент на американския F-16V - шведския SAAB Gripen.