В Китай създадоха главнокомандващ с изкуствен интелект
"AI генералът" вече е бил тестван на различни военни симулации
Китайски учени са създали изкуствен интелект с функциите на военен командир. Способностите му са били проверени в редица тестове, пише South China Morning Post.
Въпреки че някои военни стратези с богат опит играят с или срещу AI в продължение на години, те не са успели да идентифицират противника си като машина.
"AlphaWar премина теста на Тюринг", каза екипът зад разработката в статия, публикувана в списанието на китайски език Acta Automatica Sinica на 17 февруари.
Изследователите разкриват в публикацията, че AlphaWar може да предложи стратегии, по-добри от тези, създадени от хората.
Машината е кръстена на AlphaGo на Google DeepMind - първият AI, който победи човешките шампиони в сложната китайска настолна игра Го.
Тестът на Тюринг е предложен през 1950 г. от Алън Тюринг, бащата на съвременните компютри. Той се опита да отговори на въпроса дали машините могат да мислят. В експеримента една машина се преструва на човек и разговаря с човек, който я разпитва. Ако тя бъде идентифицирана като машина, значи се е провалила.
AlphaWar е създаден от екип, ръководен от професор Хуанг Кайки в Института по автоматизация към Китайската академия на науките в Пекин. Той преминава своеобразния тест на Тюринг през 2020 година. Заради военния характер на изследването, постижението не придобива гласност.
Военните симулации се извършват от армиите на всички големи страни в света. Решенията и ходовете в тях се правят главно от хора.
Една съвременна военна кампания може да включва огромен брой боен и поддържащ персонал с много различни умения или оборудване. Това увеличава мащаба на проблемите и неизвестните, който могат да възникнат. Количеството информация доскоро затрудняваше и най-мощните суперкомпютри.
"Човешките същества са способни да направят неочаквани грешки или да постигнат изненадващи постижения в силно неблагоприятна ситуация", обясняват експертите.
Доскоро машините във военните симулации се характеризираха с голямо ниво на предвидимост и статичност.
"Несигурността в човешкия елемент може да промени хода на битката. Адаптивността е трудна за имитация", споделят от екипа на Хуанг Кайки.
Друго предизвикателство е, че военната игра всъщност не е точно игра - резултатите й са свързани с живота и смъртта на много хора, добавят изследователите
Китайският "AI-генерал" подобрява представянето си, като се учи от военни стратези или като играе срещу себе си. Но все пак прави грешки и изостава леко от най-добрите човешки стратези в области, като координацията между подразделения и избора на точните оръжия.
Екипът на Хуанг твърди, че производителността му и способностите му се подобряват. За това може да помогне и напредъкът в други "цивилни" сфери на изкуствения интелект, като езиковия модел ChatGPT.
Изследването на Китай не е първото по рода си. Агенцията за напреднали разработки на Пентагона, DARPA, има подобен проект, стартирал през 2007 година. Резултатите и развитието на тези програми е свързано с голямо ниво на секретност. Според разкритата информация AI стратезите ще се ползват само за симулации и за повишаване на квалификацията на истински генерали и офицери.
Ако те са способни да вземат по-добри решения от човешките и да побеждават в редица игри, то може би в съвсем близкото бъдеще "AI-генералите" ще се появят на бойното поле. Възможно е решенията на човешките главнокомандващи да бъдат вземани след "съветване" или симулации с изкуствен интелект.
Военното дело ще става все по-преплетено с изкуствения интелект. Това поставя всички, които не могат да си позволят развитието му в неизгодно положение.
Но стратезите с изкуствен интелект също не са непобедими. Те зависят от събраната от разузнаването информация. Освен това са застрашени от кибератаки или умишлен саботаж и промяна в кода.