Най-бързият самолет, създаван някога (снимки)
X-15 е постигнал множество рекорди и дори е достигнал до космоса
Експерименталният американски самолет X-15 е най-бързият летателен апарат пилотиран някога от човек - 7 274 км/час. Това е самолетът достигнал най-голяма височина на полета - 108 километра над повърхността, а пилотите му са усетили най-голямото претоварване - стигащо до 15G. В общи линии, това е най-успешният експериментален самолет, създаван някога.
Как са постигнати тези успехи?
В началото на 50-те години американците решили, че имат нуждата от супер бърз самолет, летящ на границата на атмосферата. Той щял да им помогне да проучат и създадат много ценни технологии имащи военно и цивилно предназначение. Подобен самолет би бил ценен и за спечелването на едва тогава започналата космическа надпревара.
Основните идеи зад проекта принадлежат на привлечения в САЩ немски учен д-р Валтер Роберт Дорнбергер, а ръководител на проекта е инженерът Чарлз Харисън.
Вижте как изглежда самолетът >> >> >>
Вместо реактивни за задвижването се използват ракетни двигатели, горящи етилов алкохол и течен кислород. По-късно е поставена втора версия на двигателя, работеща с амоняк и течен кислород. Освен това Х-15 има 12 на брой мини двигатели, използвани за маневриране на границата между космоса и атмосферата.
Освен това самолетът не излита от писта, а от крилото на летящ във въздуха бомбардировач. Кацането пък не става с нормалната конфигурация от 3 колесника, а от две ски и един колесник.
При своите полети самолетът е подложен не само на огромни натоварвания, оказващи влияние върху конструкцията му, но и на огромни температури. Това кара инженерите да намерят хитри способи, за да направят Х-15 издръжлив.
На първо място, конструкцията е изградена от титан и стомана, а фюзелажът е изработен от специална топлоустойчива никелова сплав. На помощ при справянето с високите температури идват и два резервоара пълни с хелий и течен азот, които служат за охладители на различни бордови системи.
Стъклата на кабината пък са изработени от специално термоустойчиво стъкло с вградени нагреватели против обледеняване.
Поради високите скорости, огромното количество стрес и необходимостта от нечовешко бързи реакции, Х-15 се превръща в може би първия самолет използващ компютърни чипове и алгоритми, извършващи стабилизацията на полета. Днес тази технология се прилага на практика във всички съвременни военни самолети.
Първият полет бил проведен на 8 юни 1959, а последният - на 24 октомври 1968. От Х-15 били построени 3 бройки, като за 9-те години на експлоатация били проведени 199 полета.
Голям проблем се оказват и претоварванията, на които са подложени пилотите. При нито един от всичките 199 полета, пулсът на пилота - изпитател не паднал под 145 удара в минута. Обичайно при полет стойностите се колебаят между 160 и 190, но при не малка част от тях достигат и над 200 удара в минута. Телесната температура на пилотите се покачва над 39°С. Полетите се извършват със скафандри, подобни на тези при космическите кораби. На височина над 10 700 м. налягането в кабината е 0,24 атм. Пилотите дишат смес от азот и кислород
Въпреки това данните получени от Х-15 са безценни. През 1962 година на него лети Нийл Армстронг - първият човек стъпил на Луната.
Американците натрупват технологичен и практичен опит, който ще им помогне да създадат най-добрият шпионски самолет - SR-71, космическата совалка, да подобрят скафандрите си и да извършат много пробиви в авиационната медицина.
Изучена е техниката за управление на летателен апарат при хиперзвукова скорост и особеностите на повторното навлизане в атмосферата. САЩ натрупват ценен опит в създаването на експериментални космически апарати - област в която са лидер и до днес.