Агенцията за напреднали разработки към Пентагона DARPA и компанията Aurora Flight Sciences започнаха изграждането на първия експериментален самолет X-65. С негова помощ ще бъде демонстриран нов метод за управление на полета, който не използва външни движещи се части.

Откакто са изобретени първите самолети, те са били управлявани от движещи се повърхности като кормила, задкрилки, елеватори и елерони. Програмата CRANE има за цел да ги премахне изцяло и да разработи самолет, управляван изцяло от струи въздух под налягане, които променят начина, по който околният въздух протича над самолета по време на полет.

На практика X-65 CRANE е един от най-революционните самолети, създавани в историята на авиацията.

Вижте как изглежда X-65 CRANE >> >> >>

Въпреки това, за да се сведе до минимум рискът, първият прототип на X-65 ще разполага и с конвенционални движещи се контролни повърхности.

"Конвенционалните повърхности на X-65 са като тренировъчни колела, които ни помагат да разберем как струите въздух под налягане може да се използва вместо традиционните клапи и кормила", каза Ричард Влезиен, програмен мениджър за CRANE, в изявление на DARPA.

"Ще разполагаме със сензори, за да наблюдаваме как производителността на струите се сравняват с традиционните контролни механизми и тези данни ще ни помогнат да разберем по-добре можем да революционизираме бъдещи военни и комерсиални самолети".

X-65 ще има размах на крилете от 9 метра и ще тежи 3 200 кг, което го прави приблизително с размера на тренировъчния самолет Т-38, използван от астронавтите на НАСА и американската армия.

X-65 ще може да достигне скорости до Mach 0,7, което според DARPA ще "направи резултатите от полетните тестове подходящи за дизайна на самолети в реалния свят".

X-65 дори ще разполага с модулен дизайн, което означава, че неговите крила и системи за активен контрол на потока ще могат да бъдат сменени в бъдеще, което ще позволи използването му за допълнителни тестове в бъдеще след приключването на програмата CRANE.

В изявлението DARPA казва, че X-65 ще бъде завършен и представен в началото на 2025 г., като първият полет ще се случи през лятото на 2025 г.