Новата руска ракета "Ангара-А5" излетя успешно след две отменени изстрелвания
Това е първият старт от новия руски космодрум Восточный
Новата руска ракета от тежък клас "Ангара-А5" извърши успешно първия си старт от космодрума Восточный при третия си опит, съобщиха АП, ТАСС и Ройтерс, цитирани от БТА.
Първоначално изстрелването на ракетата беше планирано за 12:00 московско време във вторник, но две минути преди изстрелването автоматиката го отмени. Както по-късно каза пред репортери ръководителят на "Роскосмос" Юрий Борисов, отмяната е причинена от повреда в системата за херметизиране на резервоара за окислител на централния блок.
Вижте как изглежда "Ангара-А5" >> >> >>
Изстрелването беше отложено за обяд в сряда, но и тогава не се състоя - според Борисов командата за отмяна е получена заради повреда в системата за управление на пускането на двигателя.
Тогава ръководителят на Роскосмос увери, че необратими процеси, изискващи демонтажа на ракетата, не са настъпили, че трансферите по технически причини са обичайно явление за разработчиците и настоящият етап на тестване е насочен към идентифициране на такива нюанси.
Днес старта на "Ангара-А5" бе реализиран по план. Заедно с него започнаха изпитания на дизайна на полета на космическия ракетен комплекс "Амур", който включва както самата ракета-носител, така и инфраструктурата на космодрума.
Освен това по време на полета на ракетата ще бъде тествана горната степен "Орион" за полезен товар, за която този полет също е първи.
Какво знаем за тежката "Ангара А5"
Тежката версия има 4 помощни ускорителя, като всеки един от тях на практика е версия на първата степен на Ангара А1.2, работещ с течен кислород и керосин, които се изгарят от ракетния двигател РД-191.
Заедно с ядрото, при излитането функционират общо 5 агрегата РД-191. Втората използва същото гориво и ракетният двигател РД-0124A. Нещата са по-сложни при третата степен, защото тя може да бъде или с модулът Бриз-М, ползващ токсичното гориво диазотен тетраоксид и асиметричен диметилхидразин или модулът КВТК, работещ с течен водород и кислород.
На ниска околоземна орбита Ангара А5 ще може да се извежда 24 500 килограма, а на геостационарна - 7500 кг. Цената на един пуск ще е около 100 милиона долара.
Основният проблем на "Ангара А5" е, че е не може да се ползва многократно. Нейните способности са сходни с тези на американската ракета Falcon-9, но цената на изстрелването е с около 40 милиона долара повече.
Русия продължава да развива своя доста успешен керосиново-кислороден двигател, който наистина има голям потенциал. Експертите обаче споделят, че бъдещето е на метановите ракетни двигатели. За разлика от САЩ и Китай, Русия няма разработки в тази насока. Роскосмос няма и ясни планове и за прилагането на технология, свързана с повторно използване на ракетите.
Всичко това означава, че "Ангара" няма да бъде конкурентна на пазара за комерсиални мисии. Основният ѝ клиент ще е руската армия, а евентуално Роскосмос ще я ползва за различни научни мисии или изграждането на конструкции в орбита.