Nvidia представи Drive Thor - процесор с изкуствен интелект за автомобили без шофьор | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Nvidia представи Drive Thor - процесор с изкуствен интелект за автомобили без шофьор
Снимка: Nvidia

Nvidia представи Drive Thor - процесор с изкуствен интелект за автомобили без шофьор

Очаква се да го видим по пътищата през 2025 година

| Редактор: Кристиан Антонов 2 1164

Nvidia представи нов чип, наречен Drive Thor, чието масово производство е планирано за 2024 г. и се очаква да направи революция в областта на безпилотните автомобили.

Според Дани Шапиро, вицепрезидент на Nvidia, процесорите Thor ще започнат да се инсталират в автомобилите, които ще се движат по пътищата през 2025 г., като се започне от 001 EV на китайския автомобилен производител Zeekr. Те са базирани на новата графична архитектура Hopper и имат широки възможности по отношение на изкуствения интелект, който е от ключово значение за самоуправляващите се автомобили.

"Тези процесори са способни да достигнат до пълна автономия" - казва Шапиро, имайки предвид ниво 4 или ниво 5 на автономия, при което автомобилите могат да се управляват без човешко внимание или дори без никакво присъствие.

Nvidia планираше да пусне на пазара процесора Atlan до 2024 г., но го отмени в полза на Thor, чиято софтуерна производителност за изкуствен интелект достига скорост от 2 квадрилиона операции в секунда - два пъти по-бързо от Atlan и осем пъти по-бързо от съществуващия процесор Orin. Thor поддържа една от ключовите функции на Hopper: възможността за ускоряване на алгоритмите за изкуствен интелект чрез специални двигатели за трансформация. Nvidia планира да пусне и по-евтини версии на процесора Thor за по-малко сложни задачи при шофиране, като например контрол на лентата и автоматично аварийно спиране.

Пазарът на процесори за автомобили непрекъснато расте, тъй като производителите им се нуждаят от по-нови, по-производителни чипове и други полупроводници за системите за подпомагане на водача, информационно-развлекателните системи и електронните блокове за управление, които контролират всичко - от работата на двигателя до GPS навигацията. Porsche Taycan например съдържа повече от 8000 различни полупроводникови елемента.

Растящият пазар носи страхотни печалби на компаниите за разработка. Предварителните поръчки на Nvidia за автомобилни процесори и компоненти възлизат на 11 млрд. щ. долара, докато поръчките на основния ѝ конкурент Qualcomm са на стойност над 19 млрд. долара.

По отношение на броя на транзисторите - 77 милиарда - Thor ще бъде един от най-съвременните процесори на пазара. Освен че използва графични процесори Hopper, той заимства процесорни ядра от процесора NVIDIA Grace за обичайните изчислителни задачи. Освен това използва технология от най-новата технология за геймърски графични процесори - архитектурата Ada Lovelace. Всичко това, според Nvidia, ще позволи на производителите на автомобили да заменят по-скъпите и енергоемки малки чипове с една мощна система на чип и ще улесни значително актуализирането на автомобилния софтуер по въздуха. От години Tesla има голямо технологично предимство именно поради използването на тази технология.

Процесорът Thor ще се използва и за роботи и медицинско оборудване. Той ще може да използва едновременно три операционни системи - Linux, QNX и Android - за различни части от компютърната среда на автомобила. Тази технология за разпределяне на процесорната мощ гарантира, че задачите с по-нисък приоритет, като например работата на системата за развлечения, не влизат в конфликт със задачите с по-висок приоритет, свързани с безопасността.

Навлизането на напълно автономни автомобили се обещава от години, но те все още са във фаза на тестване. Новите процесори на Nvidia трябва да ускорят прехода от тестване към масова употреба.

"От техническа гледна точка това се оказа много по-сложна задача от първоначално предвидената" - казва Шапиро за безпилотните автомобили. "И тъй като безопасността е от първостепенно значение, никой все още не е готов за широкото използване на такива автомобили, докато не се постигне пълна увереност в надеждното функциониране на компютърните системи за управление."

Nvidia представи Drive Thor - процесор с изкуствен интелект за автомобили без шофьор

Nvidia представи Drive Thor - процесор с изкуствен интелект за автомобили без шофьор

Очаква се да го видим по пътищата през 2025 година

| Редактор : Кристиан Антонов 2 1164 Снимка: Nvidia

Nvidia представи нов чип, наречен Drive Thor, чието масово производство е планирано за 2024 г. и се очаква да направи революция в областта на безпилотните автомобили.

Според Дани Шапиро, вицепрезидент на Nvidia, процесорите Thor ще започнат да се инсталират в автомобилите, които ще се движат по пътищата през 2025 г., като се започне от 001 EV на китайския автомобилен производител Zeekr. Те са базирани на новата графична архитектура Hopper и имат широки възможности по отношение на изкуствения интелект, който е от ключово значение за самоуправляващите се автомобили.

"Тези процесори са способни да достигнат до пълна автономия" - казва Шапиро, имайки предвид ниво 4 или ниво 5 на автономия, при което автомобилите могат да се управляват без човешко внимание или дори без никакво присъствие.

Nvidia планираше да пусне на пазара процесора Atlan до 2024 г., но го отмени в полза на Thor, чиято софтуерна производителност за изкуствен интелект достига скорост от 2 квадрилиона операции в секунда - два пъти по-бързо от Atlan и осем пъти по-бързо от съществуващия процесор Orin. Thor поддържа една от ключовите функции на Hopper: възможността за ускоряване на алгоритмите за изкуствен интелект чрез специални двигатели за трансформация. Nvidia планира да пусне и по-евтини версии на процесора Thor за по-малко сложни задачи при шофиране, като например контрол на лентата и автоматично аварийно спиране.

Пазарът на процесори за автомобили непрекъснато расте, тъй като производителите им се нуждаят от по-нови, по-производителни чипове и други полупроводници за системите за подпомагане на водача, информационно-развлекателните системи и електронните блокове за управление, които контролират всичко - от работата на двигателя до GPS навигацията. Porsche Taycan например съдържа повече от 8000 различни полупроводникови елемента.

Растящият пазар носи страхотни печалби на компаниите за разработка. Предварителните поръчки на Nvidia за автомобилни процесори и компоненти възлизат на 11 млрд. щ. долара, докато поръчките на основния ѝ конкурент Qualcomm са на стойност над 19 млрд. долара.

По отношение на броя на транзисторите - 77 милиарда - Thor ще бъде един от най-съвременните процесори на пазара. Освен че използва графични процесори Hopper, той заимства процесорни ядра от процесора NVIDIA Grace за обичайните изчислителни задачи. Освен това използва технология от най-новата технология за геймърски графични процесори - архитектурата Ada Lovelace. Всичко това, според Nvidia, ще позволи на производителите на автомобили да заменят по-скъпите и енергоемки малки чипове с една мощна система на чип и ще улесни значително актуализирането на автомобилния софтуер по въздуха. От години Tesla има голямо технологично предимство именно поради използването на тази технология.

Процесорът Thor ще се използва и за роботи и медицинско оборудване. Той ще може да използва едновременно три операционни системи - Linux, QNX и Android - за различни части от компютърната среда на автомобила. Тази технология за разпределяне на процесорната мощ гарантира, че задачите с по-нисък приоритет, като например работата на системата за развлечения, не влизат в конфликт със задачите с по-висок приоритет, свързани с безопасността.

Навлизането на напълно автономни автомобили се обещава от години, но те все още са във фаза на тестване. Новите процесори на Nvidia трябва да ускорят прехода от тестване към масова употреба.

"От техническа гледна точка това се оказа много по-сложна задача от първоначално предвидената" - казва Шапиро за безпилотните автомобили. "И тъй като безопасността е от първостепенно значение, никой все още не е готов за широкото използване на такива автомобили, докато не се постигне пълна увереност в надеждното функциониране на компютърните системи за управление."