Русия планира да извърши над 40 космически изстрелвания през 2024 г., каза Юрий Борисов, генерален директор на руската държавна космическа корпорация Роскосмос.

За сравнение Китай планира над 100 изстрелвания, а само SpaceX ще има 150 ракетни старта. Европа има планирани 10, а Индия 12 старта.

От началото на годината до началото на този месец, САЩ са осъществили 32 ракетни старта, а Русия само 3.

Вижте как изглеждат ракетите на Роскосмос >> >> >>

Юрий Борисов каза, че е важно да се избегнат евентуални забавяния на изстрелването и Роскосмос ще продължи да се фокусира върху улесняването на ефективна и стабилна координация.

"Основната задача за тази година е да изпълним цялата програма за стартиране", каза той.

Голяма част от стартовете ще носят военни товари, свързани с разполагане на нови комуникационни, разузнавателни и позициониращи сателити в орбита.

Борисов обяви, че Русия разработва нов клас свръх-леки ракети за многократна употреба. Те ще могат да доставят малки товари на ниска орбита, а горивото им ще бъде кислород и LNG (втечнен природен газ). Основното предимство на тези ракети ще е изключително ниската им цена.

Въпреки това, мнозинството от стартовете през 2024 година ще бъдат осъществени с ракети, чието създаване е станало в СССР.

Освен доказалата се във времето "Союз", Русия ще продължи да използва и "Протон". Последната ракета се задвижва от силно токсично киселинно гориво.

С "Протон" могат да се извеждат в орбита по-тежки сателити или на по-високи орбити. Именно с тази ракета ще бъдат осъществени няколко старта през тази година за извеждането на разузнавателни спътници.

С какви ракети разполага Роскосмос?

Союз-ФГ

Това е една от най-успешните ракети в световен мащаб - от 63 изстрелвания, 63 са били успешни. Стандартната конфигурация включва две степени. Първата включва типичните за ракетата 4 течно горивни бустера, работещи с двигател RD-107A, докато основното ядро ползва RD-108A. Втората степен работи с двигателя RD-0110. Всички изброени до агрегати използват за гориво смес от течен кислород и модифициран керосин. Третата степен е опционална и работи с двигател Фрегат (S5.92), който използва за гориво диазотен тетраоксид и асиметричен диметилхидразин. Тези горива са токсични, но изгарянето им става извън атмосферата, което не е проблем. В зависимост от наличието на трета степен на ниска околоземна орбита могат да бъдат доставени 6 900 килограма (без 3-та степен) или 7 800 кг (с 3-та степен). Макар и да няма точно обявени данни за по-високи орбити, изстрелването на сондата Марс Експрес доказа, че ракетата може да достави 1123 кг до Марс. Няма данни за цената на един пуск на ракетата, но се предполага, че той струва около 80 милиона долара. Данните варират и спрямо товара - дали е телекомуникационен сателит, сонда или космически кораб.

Союз-2

На практика това е подобрен вариант на добре познатата конфигурация на ракетите Союз. Първата, втората и третата степен са идентични с тази на Союз-ФГ. Една от разликите обаче се състои в това, че ракетата използва единствено дигитални системи, за разлика от Союз-ФГ, която разчита и на аналогови електронни блокове. Друга разлика е, че третата степен освен с модула Фрегат, може да използва и модула Волга, който е по-удобен за изстрелването на военни мисии в космоса. Русия не планира да модифицира ракетата за изстрелване на хора.

Ангара А1.2

Това е централният модул на ракетната платформа Ангара. Тя се състои от две степени, като първата използва ракетният двигател RD-191, работещ с течен кислород и керосин. Втората степен използва същата горивна смес, но двигателят е RD-0124A. Ракетата може да изстрелва над 3 тона на ниска околоземна орбита. Липсват официални данни за цената на един пуск, но от НАСА изчисляват, че едно изстрелване трябва да струва по-малко от 35 милиона долара.

Протон-М

Първата ракета Протон излита през 1965 година, а за един кратък момент съществува вероятността модификация на ракетата да се използва за пилотирания полет към Луната на СССР. Моментът е проигран и заради вътрешно противоборство руснаците залагат на все още неготовата ракета Н-1. За сметка на това Протон се превръща в работния кон на Роскосмос за мисии извън ниската околоземна орбита. Освен това Протон се използва за изграждането на космическата станция Мир, както и на МКС. Днес модернизираната версия разполага с осъвременена електроника, но конфигурацията й е почти непроменена. Първата степен използва 6 ракетни двигателя RD-275, които работят с токсичната комбинация от диазотен тетраоксид и асиметричен диметилхидразин. Втората степен използва 3 двигателя RD-0210 и един RD-0211, отново горящи токсичното гориво, с което работи и третата степен имаща само един RD-0212 двигател. Едва четвъртата степен разчита на RD-58M, който изгаря комбинацията от течен кислород и керосин. Успешните пускове на Протон са над 90%, но сложното съхранение на горивото правят пусковете по-скъпи. Едно изстрелване струва 112 милиона долара. На ниска околоземна орбита Протон-М може да изведе 22 000 килограма, а на геостационарна орбита - 6 300 кг. Около Протон има и два други любопитни факта, на чертожната дъска ракетата се ражда изцяло с военно предназначение - да изстреля свръхтежка водородна бомба с капацитет от 100 мегатона към Америка, но в последствие СССР се отказва от направата на такова оръжие. Макар и първият полет да е през 1965 година, Русия планира да ползва Протон поне до 2030 година.

Ангара А5

Това е първата тежка ракета създадена в Русия, а не в СССР. Ангара А5 има 4 помощни бустера, като всеки един от тях е версия на първата степен на Ангара А1.2, работещ с течен кислород и керосин, които се изгарят от ракетния двигател RD-191. Заедно с ядрото, при излитането функционират общо 5 агрегата RD-191. Втората използва същото гориво и ракетният двигател RD-0124A. Нещата са по-сложни при третата степен, защото тя може да бъде или с модулът Бриз-М, ползващ токсичното гориво диазотен тетраоксид и асиметричен диметилхидразин или модулът КВТК, работещ с течен водород и кислород. На ниска околоземна орбита ще могат да се извеждат 24 500 килограма, а на геостационарна - 7500 кг. Според някои един пуск на Ангара А5 ще бъде с поне 30% по-евтин от този на Протон-М. Други обаче твърдят, че цената ще бъде между 95 и 105 милиона долара.