Трансхуманизмът - спасение за човечеството или евгеника под прикритие? | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Трансхуманизмът - спасение за човечеството или евгеника под прикритие?
Снимка: iStock by Getty Images

Трансхуманизмът - спасение за човечеството или евгеника под прикритие?

21 век ще е ключов за бъдещето на човешкия вид

| Редактор: Стоян Гогов 21 2478

Технологично безсмъртие, прехвърляне на съзнание в чип, изкуствен интелект в тялото ни, вечна младост, произведени във фабрика бебета, генетично-модифицирани деца - всички тези словосъчетания звучат доста плашещо, но истината е, че в тях са инвестирани милиони. Според учените описаните по-горе сценарии са постижими изцяло или частично до края на този век.

"След десет години всичко ще изглежда доста различно, а след още десет години няма да можем да познаем хоризонта пред нас", заявява Елиз Бохан, трансхуманист и учен от Оксфордския университет.

31-годишната Бохан е част от Института за бъдещето на човечеството, а по повод новата й книга "Future Superhuman: Our Transhuman Lives in a Make-or-Break Century" я интервюира британския в. "Гардиън".

"Намираме се във века, който ще определи бъдещето на човечеството", заявява Бохан.

По думите й трансхуманизмът е призван да поправи "трагедиите на реалността": стареенето, болестите и дори смъртта. Тя вижда в него не просто научен проект, а философия.

Смелото ново бъдеще

Пред британския вестник Бохан разказва как си представя роден през 2030 година човек.

"Целият му геном ще бъде картографиран при раждането му. Тези данни ще бъдат архивирани в централизирано здравно досие и използвани при всеки медицински преглед. Междувременно изкуственият интелект ще се превърне в интелектуалния двигател на човечеството. Роботите ще заменят човешкия труд, а хората ще имат изключително много свободно време, което ще прекарват в самоусъвършенстване", заявява Бохан.

По думите й има шанс роденият през 2030 година човек да бъде произведен.

"Разработването на изкуствените утроби вече е в ход и когато те станат достатъчно масови, жените сами ще поискат да бъдат освободени от оковите на бременността, раждането и кърменето", смята 31-годишната Бохан.

"Трансхуманизмът посяга ли на области, с които традиционно се занимава религията? Мисля, че да", споделя Бохан и разказва за срещата си с учен-биолог, който й казал - "Знаеш ли, че изграждаме Бог".

Трансхуманизмът - решение на климатичните промени

Пред лицето на екологичен колапс, човечеството може би ще трябва да се обърне към изкуствени заместители на природата, пише Би Би Си.

"През 2020 г. и 2021 г., докато светът бе в лапите на пандемията от Ковид-19, аз размишлявах върху възможността колапс в земеделието да предизвика световен глад. Това бе част от работата ми в Центъра за изследване на екзистенциалния риск (CSER) в Кеймбридж, Обединеното кралство", разказва изследователят Лаурън Холт.

По думите му пред лицето кризата в естествените системи на Земята, учените вече са започнали да изготвят синтетичните им заместители.

Към този момент човечеството вече работи по алтернативи на естественото опрашване, тонове зеленчуци вече се отглеждат в сгради под изкуствена светлина, създават се нови по-устойчиви генно-модифицирани растителни видове и се развива лабораторното синтезиране на месо.

Наред с това все повече се инвестира в създаването на виртуална реалност "Защо да посещаваме замърсени езера, като можем да се насладим на техния чист дигитален близнак?", пита Холт.

"Истината е, че може да се нуждаем от съществуване като Blade Runner 2049 в някои части на планетата. Това технологично съществуване би позволило екосистемите в останалата част от планетата да бъдат възстановени и отново превърнати в диви. Ако пъпната връв на човека и биосферата трябва да бъде прерязана, тя трябва да остави майката Земя в най-добро здраве", споделя ученият.

Според него именно трансхуманизмът може да се окаже спасение за човечеството. Причината е свързана не само с опазването на дивата природа и изхранването на населението. Трансхуманизмът може да ни подготви и за еволюция в космоса, защото голяма част от технологиите му ще са приложими и при колонизацията на Марс.

Не всички обаче виждат трансхуманизмът като светло бъдеще, което може да спаси планетата и човечеството със своите технологични решения.

Евгеника под прикритие

Израелският професор по философия Ювал Харари е възприеман за поддръжник на трансхуманизма. Той обаче говори и за някои възможни негови проблеми.

Харари е на мнение, че хората, интегрирали изкуствен интелект в телата си неизбежно ще завладеят властта. Според него, тези които не успеят да обединят ума си с компютър, ще се превърнат в "безполезни хора".

По думите му излишни биха се оказали всички, които отказват да бъдат инжектирани с възможностите на изкуствения интелект през следващите десетилетия.

Тъй като работните места ще са заети от роботи, мнозина може да уплътнят свободното си време с наркотици и компютърни игри. Те ще се превърнат в спасение от скуката и чувството за безсмислие и безполезност, прогнозира Харари.

Според израелският професор съществува риск трансхуманистичните технологии да са "по-джоба" единствено на богатите, които ще се превърнат в своеобразни богове. Те може да ограничат правата на останалите, считайки ги за "безполезни" и дори вредни за планетата.

Журналистът Джон Грей от британското списание New Statesman вижда прилики между евгениката и трансхуманизма.

На Първия международен конгрес по евгеника в Лондон са присъствали равно количество консерватори и либерали. Там са били расисти, считащи определени раси за по-нисши и социалисти, вярващи в равните възможности на човечеството. Там са и бъдещите британски премиери Артър Балфур и Уинстън Чърчил, а общото между участниците е, че са членове на тогавашния британски елит.

Един от създателите на социалната държава във Великобритания, либералният икономист Уилям Бевъридж, е сред големите привърженици на евгениката.

"Мъжете, които поради общи дефекти са безработни, трябва да претърпят пълна и трайна загуба на всички граждански права - включително на гражданските си свободи и възможността за бащинство", заявява Уилям Бевъридж.

Историята на трасхуманизма и евгениката се преплитат още през 20 век. Терминът трансхуманизъм се появява през 1951 година, а негов автор е Джулиан Хъксли - първият генерален директор на UNESCO, съосновател на WWF и президент на Британското Евгенистично Общество. Джулиан Хъксли е и брат на автора на антиутопичния роман "Прекрасният нов свят" - Алдъс Хъксли.

Според Джон Грей има риск част от съвременния елит да повтори историята от началото на 20 век и да възроди евгениката чрез трансхуманизма.

"Вероятният резултат от трансхуманизма на практика би бил свят, разделен между малцина богати и множество бедни. Първите ще са умни, красиви и животът им ще може да се удължи за неопределено време. Вторите ще са смъртни, живеещи на практика в ада", притеснява се Грей.

Журналистът изтъква, че докато мнозина говорят за смесването на човек с машини и ползите от това, малцина изтъкват значението на човешките чувства и емоции.

Много е вероятно технологиите да еволюират в посока, позволяваща следенето и обезправяването на всеки несъгласен индивид, на който държавата гледа като "безполезен и заменим". Този риск рядко се отчита от поддръжниците на трансхуманизма.

Освен това свят, в който храната се синтезира в сгради без слънчева светлина, а хората се произвеждат в изкуствени утроби изглежда много по-близък до антиутопията, отколкото до утопията.

Трансхуманизмът - спасение за човечеството или евгеника под прикритие?

Трансхуманизмът - спасение за човечеството или евгеника под прикритие?

21 век ще е ключов за бъдещето на човешкия вид

| Редактор : Стоян Гогов 21 2478 Снимка: iStock by Getty Images

Технологично безсмъртие, прехвърляне на съзнание в чип, изкуствен интелект в тялото ни, вечна младост, произведени във фабрика бебета, генетично-модифицирани деца - всички тези словосъчетания звучат доста плашещо, но истината е, че в тях са инвестирани милиони. Според учените описаните по-горе сценарии са постижими изцяло или частично до края на този век.

"След десет години всичко ще изглежда доста различно, а след още десет години няма да можем да познаем хоризонта пред нас", заявява Елиз Бохан, трансхуманист и учен от Оксфордския университет.

31-годишната Бохан е част от Института за бъдещето на човечеството, а по повод новата й книга "Future Superhuman: Our Transhuman Lives in a Make-or-Break Century" я интервюира британския в. "Гардиън".

"Намираме се във века, който ще определи бъдещето на човечеството", заявява Бохан.

По думите й трансхуманизмът е призван да поправи "трагедиите на реалността": стареенето, болестите и дори смъртта. Тя вижда в него не просто научен проект, а философия.

Смелото ново бъдеще

Пред британския вестник Бохан разказва как си представя роден през 2030 година човек.

"Целият му геном ще бъде картографиран при раждането му. Тези данни ще бъдат архивирани в централизирано здравно досие и използвани при всеки медицински преглед. Междувременно изкуственият интелект ще се превърне в интелектуалния двигател на човечеството. Роботите ще заменят човешкия труд, а хората ще имат изключително много свободно време, което ще прекарват в самоусъвършенстване", заявява Бохан.

По думите й има шанс роденият през 2030 година човек да бъде произведен.

"Разработването на изкуствените утроби вече е в ход и когато те станат достатъчно масови, жените сами ще поискат да бъдат освободени от оковите на бременността, раждането и кърменето", смята 31-годишната Бохан.

"Трансхуманизмът посяга ли на области, с които традиционно се занимава религията? Мисля, че да", споделя Бохан и разказва за срещата си с учен-биолог, който й казал - "Знаеш ли, че изграждаме Бог".

Трансхуманизмът - решение на климатичните промени

Пред лицето на екологичен колапс, човечеството може би ще трябва да се обърне към изкуствени заместители на природата, пише Би Би Си.

"През 2020 г. и 2021 г., докато светът бе в лапите на пандемията от Ковид-19, аз размишлявах върху възможността колапс в земеделието да предизвика световен глад. Това бе част от работата ми в Центъра за изследване на екзистенциалния риск (CSER) в Кеймбридж, Обединеното кралство", разказва изследователят Лаурън Холт.

По думите му пред лицето кризата в естествените системи на Земята, учените вече са започнали да изготвят синтетичните им заместители.

Към този момент човечеството вече работи по алтернативи на естественото опрашване, тонове зеленчуци вече се отглеждат в сгради под изкуствена светлина, създават се нови по-устойчиви генно-модифицирани растителни видове и се развива лабораторното синтезиране на месо.

Наред с това все повече се инвестира в създаването на виртуална реалност "Защо да посещаваме замърсени езера, като можем да се насладим на техния чист дигитален близнак?", пита Холт.

"Истината е, че може да се нуждаем от съществуване като Blade Runner 2049 в някои части на планетата. Това технологично съществуване би позволило екосистемите в останалата част от планетата да бъдат възстановени и отново превърнати в диви. Ако пъпната връв на човека и биосферата трябва да бъде прерязана, тя трябва да остави майката Земя в най-добро здраве", споделя ученият.

Според него именно трансхуманизмът може да се окаже спасение за човечеството. Причината е свързана не само с опазването на дивата природа и изхранването на населението. Трансхуманизмът може да ни подготви и за еволюция в космоса, защото голяма част от технологиите му ще са приложими и при колонизацията на Марс.

Не всички обаче виждат трансхуманизмът като светло бъдеще, което може да спаси планетата и човечеството със своите технологични решения.

Евгеника под прикритие

Израелският професор по философия Ювал Харари е възприеман за поддръжник на трансхуманизма. Той обаче говори и за някои възможни негови проблеми.

Харари е на мнение, че хората, интегрирали изкуствен интелект в телата си неизбежно ще завладеят властта. Според него, тези които не успеят да обединят ума си с компютър, ще се превърнат в "безполезни хора".

По думите му излишни биха се оказали всички, които отказват да бъдат инжектирани с възможностите на изкуствения интелект през следващите десетилетия.

Тъй като работните места ще са заети от роботи, мнозина може да уплътнят свободното си време с наркотици и компютърни игри. Те ще се превърнат в спасение от скуката и чувството за безсмислие и безполезност, прогнозира Харари.

Според израелският професор съществува риск трансхуманистичните технологии да са "по-джоба" единствено на богатите, които ще се превърнат в своеобразни богове. Те може да ограничат правата на останалите, считайки ги за "безполезни" и дори вредни за планетата.

Журналистът Джон Грей от британското списание New Statesman вижда прилики между евгениката и трансхуманизма.

На Първия международен конгрес по евгеника в Лондон са присъствали равно количество консерватори и либерали. Там са били расисти, считащи определени раси за по-нисши и социалисти, вярващи в равните възможности на човечеството. Там са и бъдещите британски премиери Артър Балфур и Уинстън Чърчил, а общото между участниците е, че са членове на тогавашния британски елит.

Един от създателите на социалната държава във Великобритания, либералният икономист Уилям Бевъридж, е сред големите привърженици на евгениката.

"Мъжете, които поради общи дефекти са безработни, трябва да претърпят пълна и трайна загуба на всички граждански права - включително на гражданските си свободи и възможността за бащинство", заявява Уилям Бевъридж.

Историята на трасхуманизма и евгениката се преплитат още през 20 век. Терминът трансхуманизъм се появява през 1951 година, а негов автор е Джулиан Хъксли - първият генерален директор на UNESCO, съосновател на WWF и президент на Британското Евгенистично Общество. Джулиан Хъксли е и брат на автора на антиутопичния роман "Прекрасният нов свят" - Алдъс Хъксли.

Според Джон Грей има риск част от съвременния елит да повтори историята от началото на 20 век и да възроди евгениката чрез трансхуманизма.

"Вероятният резултат от трансхуманизма на практика би бил свят, разделен между малцина богати и множество бедни. Първите ще са умни, красиви и животът им ще може да се удължи за неопределено време. Вторите ще са смъртни, живеещи на практика в ада", притеснява се Грей.

Журналистът изтъква, че докато мнозина говорят за смесването на човек с машини и ползите от това, малцина изтъкват значението на човешките чувства и емоции.

Много е вероятно технологиите да еволюират в посока, позволяваща следенето и обезправяването на всеки несъгласен индивид, на който държавата гледа като "безполезен и заменим". Този риск рядко се отчита от поддръжниците на трансхуманизма.

Освен това свят, в който храната се синтезира в сгради без слънчева светлина, а хората се произвеждат в изкуствени утроби изглежда много по-близък до антиутопията, отколкото до утопията.