70-те години на миналия век са бележит момент за американската авиация. F-14, F-15 и F-16 са направили първите си полети и вече започват да постъпват на въоръжение. Но докато САЩ се превръща във водеща сила в създаването на изтребители от 4-о поколение, то преди близо половин век Вашингтон поставя основите и на самолетите от 5-о поколение.
Преди около 45 години разработката на първия невидим за противниковите радари самолет, F-117, е в ход. Заедно с него обаче САЩ разработват "невидим" разузнавателен самолет. Той е технологичен демонстратор, който по-късно ще се превърне в основата на всички американските разузнавателни дронове.
През декември 1976 г. DARPA и Военновъздушните сили на САЩ стартират експерименталната програма за наблюдение на бойното поле (BSAX). Целта е създаването на незабележим за противниковите радари разузнавателен самолет. Задачата му е да може да осъществява безопасни полети в близост до фронтовата линия. Така се ражда Tacit Blue.
Вижте как изглежда Tacit Blue >> >> >>
Технологията на радарния сензор, разработена за Tacit Blue, еволюира в радара, който сега се използва от самолета E-8 Joint STARS. Антената и излъчванията имат качества, които ги правят трудни за откриване и неутрализиране.
Ако погледнем някои от най-новите американски стелт дронове, като MQ-25 Stingray, то веднага ще открием прилики с дизайна на Tacit Blue.
Наричан "Белия кит" или "Автобус за извънземни", самолетът е първият стелт имащ обли повърхности. Концепцията се оказва успешна и по-късно е приложена при В-2. Въпреки заоблените форми по корпуса, краищата му са остри и "ръбати" - нещо, което се запазва като практика и до днес.
Друга иновация разработена в проекта била за прикриването на топлината от изгорелите газове на самолета.
"Автобусът за извънземни" прави първият си полет през 1982 година от небезизвестната "Зона 51" в Невада. Първият полет на стелт бомбардировача В-2 се реализира през 1989 година. И макар бомбардировачът да придобива известност, съществуването на технологичния демонстратор Tacit Blue става публично достояние чак през 1996 г.