Джеф Безос води истинска космическа надпревара с Илон Мъск. Досегашните му проекти не могат да се похвалят с голям успех. Космическата компания на Безос, Blue Origin, няма собствена ракета, която да е способна да излиза в орбита.

Милиардерът бе изправен от Мъск в създаването на глобален сателитен интернет. НАСА предпочете проекта на SpaceX за платформа за кацане на Луната. Решението накара Безос да съди космическата агенция, но липсата на конкретни успехи определено прави фирмата му по-нежелан партньор.

Всичко това обаче е на път да се промени през 2023 година. Много скоро ракетните двигатели на Blue Origin ще започнат да извеждат ценни товари в космоса, връщайки Безос в космическата надпревара. Всъщност, проектът на милиардера ще изиграе важна роля за скъсването на зависимостта на НАСА от Роскосмос.

United Launch Alliance е аерокосмически гигант, образувана от съюза между Lockheed Martin Space и Boeing Defense, Space & Security. Delta IV Heavy и Atlas V са сред най-известните ракети на ULA.

Ракета Delta IV Heavy вече извърши последния си полет, а Atlas V разчиташе на руския двигател РД-180. Още преди началото на войната на Русия срещу Украйна, САЩ реши да прекъсне договора си за покупката на руски двигатели.

Това накара ULA да забърза разработката на новата си ракета.

Vulcan Centaur е тежкотоварна двустепенна ракета, която е на чертожната дъска още от 2014 г. Задачите й първоначално са изцяло военни - тя трябва да изстрелва спътници и товари на Пентагона.

Вижте как изглежда новата ракета Vulcan Centaur >> >> >>

Ускоряването в развитието на Vulcan Centaur се превърна в изключително добра новина за Blue Origin. Компанията на Джеф Безос е натоварена със създаването на двигателите на новата ракета.

През 2018 година е сключен договор за доставката на агрегата BE-4, който се задвижва от течен метан и течен кислород. С него се задвижва първата степен на ракетата.

Към Vulcan Centaur е предвидено да се закачат до 6 ускорителя на твърдо гориво.

Vulcan Centaur е висока 61.6 метра и може да доставя товари от 27 200 килограма на ниска околоземна орбита. На геостационарна орбита ракетата може да изпрати сателит с максимално тегло от 7 тона.

Двигателят BE-4 вече е тестван и е в серийно производство. Успехът му се счита за най-същественото постижение на Blue Origin. Добрите новини за Безос обаче свършват до тук.

Втората степен се задвижва от двигател на Aerojet, който ползва за гориво течен водород и течен кислород.

Освен това Vulcan Centaur страда от поредица от забавяния.

През 2014 г. се планираше първият полет на Vulcan Centaur да бъде осъществен през 2019 г. Последва отлагане за 2021 година, но пандемията от Ковид-19 допълнително удължи периода на тестване и разработка.

В края на юни новата ракета трябваше да осъществи първия си старт. ULA откри проблем във втората степен и нареди ракетата да се разглоби и изпрати повторно във фабриката на компанията в Алабама.

"Тънкостенните резервоари със стабилизирано налягане на Centaur изискват незначително подсилване в горната част на предния купол преди полета", твърдят  представители на ULА.

Оказва се, че теч е открит и в началото на 2023 година.

"Бустерът е здрав и готов да поддържа първото изстрелване и ще се съхранява хоризонтално в Кейп Канаверал, докато не сме готови да възобновим мисията", добавиха те, имайки предвид първия етап на ракетата.

Дебютният полет на Vulcan Centaur ще изпрати частния спускаем апарат Peregrine към Луната. Също така получават два тестови сателита за интернет на Amazon.

Датата на втория полет все още не е променена - 24 януари 2024 година. Товарът е секретен шпионски сателит на Космическите сили на САЩ.

Разрастващият се комерсиален интерес гарантира добро бъдеще за новата ракета на ULA, макар основният двигател на проекта да са военните. Ако Безос докаже работата на двигателите си в поредица от мисии, това със сигурност ще направи НАСА по-благосклонна към останалите му космически оферти.