Каква ще бъде метавселената на Марк Зукърбърг
Тя ще обедини интернет и виртуалната реалност в едно ново цяло
Facebook обяви, че ще се преименува на Meta. Ребрандирането не засяга социалната мрежа Facebook, а компанията-майка, обединяваща под своя чадър едноименното приложение, Instagram, WhatsApp, Messenger и компанията за виртуална реалност Oculus.
"Вярвам, че метавселената е нова глава в развитието на интернет. Тя ще е новата глава и в развитието на компанията ни. Днес ни познавате като социална мрежа, но философията ни е да свързваме хората. Метавселената е следващата стъпка в тази посока", заяви Марк Зукърбърг при разкриването на новото име на компанията-майка.
"Технологията, която ползваме е организирана около приложения, а не около хора. Метавселената ще променила това", допълва милиардерът.
По думите на Зукърбърг името Meta отговаря много по-добре на стремежите на технологичния гигант, защото социалната мрежа Facebook далеч не е единственото й начинание.
"Надявам се в бъдеще да ни възприемат, като метавселена. Трябва ни ново име, което да подчертае новата ни пътеводна звезда. На първо място сме метавселена, а не Facebook", завършва Зукърбърг.
Какво е метавселената?
Метавселената е виртуална реалност от ново поколение, премахваща границите между физическия и цифровия свят. Тя е постоянно свързана с интернет, а потребителите й имат много по-големи способности от тези, които предоставят днешните очила за виртуална реалност.
За възможностите на технологията се говори от години, като Зукърбърг е най-гласният й поддръжник. Топ мениджърите от Силициевата долина също са обсебени от идеята. Шефът на Epic Games - Тим Суини, счита, че именно подобрената виртуална реалност е бъдещето на интернет.
Смята се, че метавселената ще е това за виртуалната реалност, което съвременният смартфон е за "тухлените мобифони" от края на миналия век.
"Виртуалната реалност и добавената реалност ще направят възможна телепортацията. До 2030 година ще може да се постигне реалистичен ефект на "телепортация", а хората да комуникират в избрана от тях среда. Потребителите ще се пренасят от комфорта на своя дом в конферентна зала, или на среща с приятели", заяви в началото на годината Зукърбърг.
"След 10 години ще живеем във виртуален свят", заяви Зукърбърг през 2014 година, когато придоби компанията за виртуална реалност Oculus.
През 2015 година шефът на Facebook, заяви, че бъдещето на компанията е свързано с телепатията. По думите му тexнoлoгия щe пoзвoли нa xopaтa дa пpaщaт миcли диpeĸтнo eдин нa дpyг.
През 2019 година Facebook придоби стартъпа CTRL-labs, който работи по създаването на интерфейс между компютър и човешки мозък.
Facebook разработва устройства, които да позволят връзката между човек и машина да стават по неинвазивен път, изключващ необходимостта от поставянето на имплант в тялото.
За да работи добре метавселената, е нужно устройство, което по-прецизно да следи тялото, движенията и мислите на потребителя. Само по този начин виртуалната среда ще се възприема за достатъчно реалистична.
Генезисът
Историята на думата метавселена е доста любопитна. Термина "метавселената" се появява за пръв път в киберпънк романа "Snow Crash" на американския писател Нийл Стивънсън. Издадената през 1992 г. книга е от жанра на антиутопиите.
В книгата главният герой използва метавселената като начин за бягство от дистопичната реалност, в която живее. Жилището му е мизерна стая с размери 5 на 6 метра, правителството е заменено от корумпирани корпорации, а демокрацията се е превърнала в блед спомен от миналото.
Макар метавселената да служи като бягство за мнозина, то тя също не е перфектна. Книгата описва метавселената като директен наследник на интернет, като потребителите й съзнават, че тя е изкуствена реалност. Някои от тях се пристрастяват към нея.
Метавселената в романа е собственост на корпорацията Global Multimedia Protocol Group, която може да прави части от своя свят недостъпни за обикновените потребители.
Буря в чаша вода
Световни медии, като Би Би Си и Си Ен Ен, смятат, че ребрандирането на Facebook преследва две основни цели.
Първата е да отклони внимание от набиращите сила скандали около компанията.
Преди месец бившата служителка на Facebook, Франсис Хоугън, разкри хиляди страници вътрешна документация на компанията.
"Facebook поставя печалбите преди хората. Ръководството на компанията знае как да направи Facebook и Instagram по-сигурни, но не предприема необходимите промени", твърди Хоугът и допълва, че социалната мрежа не се справя с езика на омразата и екстремизма.
По думите й цензурата не винаги успява да обхване териториите, в които потребителите комуникират на език, различен от английския. Хоугън е на мнение, че липсата на контрол е спомогнала на дейността на нарко картели и терористи.
Преди това Facebook бе обвинен от учени, че вреди на психиката на подрастващите, а само преди ден Марк Зукърбърг и неговата жена Присила Чан бяха обвинени от бивши служители в сексуален тормоз.
На второ място, ребрандирането може да изчисти името на компанията, ако тя успее наистина да предложи нов иновативен продукт.
Възможно е ребрандирането да е превантивен ход, при евентуално разцепване на компанията, който да позволи на Зукърбърг да запази контрол върху желаните от него брандове.
Работа, забавление, работа
Големите световни медии подхождат скептично към ребрандирането, но доказателствата сочат, че Зукърбърг е искрен в амбициите си.
Преди седмица милиардерът обяви, че през следващите години Meta ще създаде 10 000 нови работни места само на територията на Европейския съюз. Компанията ще наеме висококвалифицирани специалисти, които да помогнат за създаването на метавселената.
Зукърбърг вече е обявил програма на стойност 50 милиона долара, която да се грижи за това метавселената да бъде "отговорно изградена".
Парите ще се използват за това новата виртуална реалност да отговаря на всички правила и изисквания на ЕС, като включително превърне ценностите на Съюза в свой крайъгълен камък. Очаква се бъдещите инвестиции да надхвърлят няколко десетки милиарда долара.
Ник Клег, вицепрезидент по глобалните въпроси на Facebook, заяви в средата на октомври, че европейците ще играят важна роля в оформянето на метавселената.
"Инвестиция е вот на доверие в силата на европейската технологична индустрия и потенциала на европейските технологични таланти", заявява Клег.
Като вдъхновение за избора на Европа, като основен двигател на новата виртуална реалност, Клег цитира работата на Германия върху иРНК ваксините и превръщането на Швеция в безкешово общество, в което никой не ползва книжни банкноти, предава в. "Гардиън".
Компанията на Зукърбърг ще изгради лаборатория за изкуствен интелект във Франция и център за изследвания във виртуална реалност в Ирландия.
Направеното до тук, както и заявките давани от Зукърбърг през последните 6 години, правят изгледите, метавселената да се реализира до 2030 г., големи.
Чрез технологията ще може да се "пренасяме" мигновенно на всяко желано от нас място
Снимка: iStock by Getty ImagesМетавселената ще може да се използва за работа и забавление. По думите му в основата й ще стои комуникацията между хората.
Всеки потребител ще има дигитален 3D аватар, който може да е неразличим от него или съвсем различен от реалния му вид. На практика аватарът ни ще играе ролята на триизмерна и движеща се профилна снимка.
Чрез своя аватар ние ще можем да пътуваме във виртуалната реалност и дори да посещаваме места на Марс или да играем игри с приятели. В метавселената ще може да гледаме кино или да четем книги.
Метавселената ще може да се ползва и като виртуален офис или класна стая. Тя ще позволи събирането на хора, разделени на километри и обединяването им в общо пространство.
Според Зукърбърг метавселената ще дава усещане за лично присъствие и за директна жива комуникация.
"Някои неща ще се случват веднага, щом си помислите за тях", обещава Зукърбърг.
Метавселената ще може да се използва за разработка на нови технологии
Снимка: iStock by Getty ImagesТя ще позволи на пациенти да посещават най-добрите доктори, на политици да разговарят с избирателите си. Тъй наречената телепортация ще може да направи ви дома ви офис, приемна или класна стая за определен период от време.
Практическите приложения на метавселената са доста големи и далеч надхвърлят възможностите на социалните мрежи и приложенията за видеокомуникация.
Бета версия на матрицата
И докато Зукърбърг и технологичните гиганти обрисуват метавселената, като място, което ще позволи телепортацията и телепатията, то не липсват и притеснения относно технологията.
Защитниците на свободния интернет смятат метавселената за екзистенциална заплаха. На практика тя представлява "приватизиран интернет". Средата, в която ще взаимодействате с други хора, ще е под тоталния контрол на създателите си и най-вероятно ограничена от тях.
Социалните мрежи следят и аналазират всяко наше действие, но в метавселената ние ще сме под още по-зоркия поглед на по-напреднали системи. Facebook е компания известна с цензурата и следенето на потребителите си. Няма причина тези елементи да липсват от метавселената.
Ако метавселената се превърне в наследник на интернет, то може да очакваме той да е много по-ограничен, контролиран и цензуриран.
Метавселената твърде много напомня на бета версия а матрицата от едноименните филми с Киану Рийвс.
На практика това е виртуален свят, в който ще работим, учим, почиваме, играем. Всички тези активности ще са лесни, интерактивни и по-цветни от "сивото ежедневие" в реалния свят.
Метавселената може да вкара потребителите в строго контролиран и пристрастяващ виртуален свят
Снимка: iStock by Getty ImagesНапример, в реалността не можем да имаме офис в облаците на Юпитер, но в метавселената това е възможно.
Във виртуална среда училището ни може да прилича на "Хогуардс" от Хари Потър. Всеки може да декорира офиса си спрямо своя стил, а в паузите от работата да лети из своя град или да убива чудовища с колегите си от работата. Вместо да пазим диети, можем да направим своя 3D аватар строен и с мускули.
Не е ясно дали всичко това би имало положителен ефект върху човешката психика и личностното ни развитие. Много е вероятно метавселената да е пристрастяваща.
Според психолозите съществуващите социални мрежи предразполагат към по-нарцистично поведение и доста често инфантилизират и разгневяват потребителите си. Днес мнозина прекарат над 8 часа дневно пред компютрите си. Въпреки това те не са "извън реалността".
Ако метавселената е добре направена, то на човек може да се налага да излиза от нея само за да яде и спи. Тя може да възпита потребителите си в определени модели на поведение и мислене, които да са вредни за тях.
За да функционира, метавселената ще се нуждае от по-голямо навлизане в личното ни пространство и може би дори в мислите ни. По-тясна връзка между човек и машината има не само предимства, но и сериозни недостатъци.
Рискът нашите разговори, действия, емоции, здравословно състояние и дори мисли да са постоянно следени от технологичните гиганти е напълно реален. Интересът към тези "данни" от страна на рекламодателите, разработчиците на изкуствен интелект и разузнавателните служби ще бъде голям.
Според защитниците на свободния интернет метавселените ще дадат още повече власт и ресурси на технологичните гиганти, поради което технологията е логичната им цел.