Туризмът е следващият бранш, който ще бъде *променен изцяло от иновациите | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Туризмът е следващият бранш, който ще бъде *променен изцяло от иновациите
Снимка: Pixabay

Туризмът е следващият бранш, който ще бъде *променен изцяло от иновациите

Технологии като Internet of Things и изкуствен интелект вече навлизат в сектора

0 2326

Дигитализацията бавно, но сигурно променя всички области около нас, а предсказанието на гениалния програмист и рисков инвеститор Марк Андрийсън, че "софтуерът изяжда света" днес е по-вярно от всякога. Първи бяха медиите и рекламата, последваха ги търговията и разплащанията, образованието и здравеопазването, за да достигнем до днешния ден, когато едва ли има сектор, който да не бъде изцяло предефиниран от информационните технологии.

Поредният пример за тази тенденция е туристическият сегмент, който поставен пред редица предизвикателства от страна на същата тази дигитализация, напоследък залага все повече на нея за да оптимизира своята работа и да подобри изживяването на клиентите си.

"Проблемите за туристическия бранш не са от вчера. От години той е подложен на натиска на новите платформи за споделено наемане на частни имоти. Добрата новина е, че секторът вече осъзнава, че ако използва креативно дигиталните технологии, той може и да печели много от навлизането им. И все повече примери от последните месеци показват, че това се случва. Резултатът е създаване на нови възможности за достигане до хората, планиращи почивки, по-ефективна комуникация с посетителите в хотелите, оптимизиране на процесите и на работата на екипите" - споделя Свилен Петков, съосновател на туристическата онлайн платформа Luxury Discounts.

Ето и някои от най-любопитните технологични тенденции, които вече наблюдаваме или предстои да видим в туристическия сегмент.

Виртуална и добавена реалност

Макар и тези две технологии до сега да са се развивали предимно в областта на видеоигрите, все повече браншове поглеждат към техния огромен потенциал и туризмът не прави изключение. Вече има хотели, които експериментират с virtual reality приложения, чрез които да "потопят" предварително бъдещите гости в своята атмосфера, да им представят по-реалистично комфорта на стаите, прилежащите плажове, ресторанти и да ги запознаят с туристическите атракции наоколо.

За разлика от VR, добавената реалност (augmented Reality - AR) от своя страна обединява реалния свят около нас с виртуално съдържание, представяно през екрана на телефона, компютъра, очила или друг интерфейс. Хотелите могат да предоставят по този начин обогатена информация за своите услуги и за туристическите атракции наоколо. При посещение на историческа забележителност пък чрез добавена реалност може да бъде представена виртуална възстановка на околността. Отдавна изчезнали антични сгради или цели исторически битки, провели се на точно това място, могат "да оживеят" пред очите на туристите. В добавка чрез AR приложения те могат да запечатат своите изживявания и с обогатени снимки или клипове.

"Интернет на нещата" навлиза в хотелите

Internet of Things (IoT) е концепция за добавяне на свързаност, сензори и в някаква степен интелигентност към все повече предмети около нас - битова електроника, домове, автомобили и дори дрехи.

В хотелите тази технология може да промени изцяло изживяването на гостите. Чрез нея те ще могат например да управляват всичко в своята хотелска стая с едно устройство или приложение - от осветлението, през климатика, до термостата и кафе машината. Съхраняването на предпочитанията им пък може да им спести време при посещение на същия хотел в бъдеще. От умно управление на паркоместата, до проследяването на багажа по летищата в реално време - IoT има потенциала изцяло да промени начина, по който пътуваме и ролята на тази технология за туризма тепърва ще нараства.

Хотелски онлайн платформи

Онлайн платформите в този сектор също се развиват много през последните месеци. "Първоначално се наложиха сайтовете за наемане на частни имоти, както и на стаи в хостели. Днес обаче все повече платформи предлагат почивки в първокласни хотели и секторът постепенно се убеди, че дигиталните технологии от заплаха могат да се превърнат в сериозен приходоизточник за него" - добавя още Свилен Петков от Luxury Discounts. Създаденият от него проект позволява резервирането на множество от най-реномираните български хотели, а неотдавна сайтът стартира и кампания в подкрепа на туристическия бранш у нас, позволяваща на всеки желаещ да закупи при много изгодни условия ваучер, който да използва в продължение на една година.

Изкуствен интелект

Все повече хотели изпробват чатботове за обслужване на своите посетители, за отговаряне на различни техни въпроси и дори за резервации. Това спестява време на персонала и повишава качеството на обслужване, а възможността за самообучение на база на предишни взаимодействия с клиентите подобрява работата на чатботовете в бъдеще. Вече има и пилотни проекти за използване на гласови асистенти в хотелските стаи, които са "обучени" да отговарят на множество въпроси, свързани с услугите на хотела, както и с туристическите атракции в околността.

Криптовалути и блокчейн

Увеличава се и броят на хотелите, които приемат плащания в различни криптовалути като алтернатива на официалните пари, макар такива случаи все още да са екзотика и да се използват предимно с маркетингова цел. В бъдеще блокчейн технологията и базираните на нея "умни договори" могат да автоматизират процеса на наемане на хотелски стаи, както и използването на множество туристически услуги.

Туризмът е следващият бранш, който ще бъде *променен изцяло от иновациите

Туризмът е следващият бранш, който ще бъде *променен изцяло от иновациите

Технологии като Internet of Things и изкуствен интелект вече навлизат в сектора

0 2326 Снимка: Pixabay

Дигитализацията бавно, но сигурно променя всички области около нас, а предсказанието на гениалния програмист и рисков инвеститор Марк Андрийсън, че "софтуерът изяжда света" днес е по-вярно от всякога. Първи бяха медиите и рекламата, последваха ги търговията и разплащанията, образованието и здравеопазването, за да достигнем до днешния ден, когато едва ли има сектор, който да не бъде изцяло предефиниран от информационните технологии.

Поредният пример за тази тенденция е туристическият сегмент, който поставен пред редица предизвикателства от страна на същата тази дигитализация, напоследък залага все повече на нея за да оптимизира своята работа и да подобри изживяването на клиентите си.

"Проблемите за туристическия бранш не са от вчера. От години той е подложен на натиска на новите платформи за споделено наемане на частни имоти. Добрата новина е, че секторът вече осъзнава, че ако използва креативно дигиталните технологии, той може и да печели много от навлизането им. И все повече примери от последните месеци показват, че това се случва. Резултатът е създаване на нови възможности за достигане до хората, планиращи почивки, по-ефективна комуникация с посетителите в хотелите, оптимизиране на процесите и на работата на екипите" - споделя Свилен Петков, съосновател на туристическата онлайн платформа Luxury Discounts.

Ето и някои от най-любопитните технологични тенденции, които вече наблюдаваме или предстои да видим в туристическия сегмент.

Виртуална и добавена реалност

Макар и тези две технологии до сега да са се развивали предимно в областта на видеоигрите, все повече браншове поглеждат към техния огромен потенциал и туризмът не прави изключение. Вече има хотели, които експериментират с virtual reality приложения, чрез които да "потопят" предварително бъдещите гости в своята атмосфера, да им представят по-реалистично комфорта на стаите, прилежащите плажове, ресторанти и да ги запознаят с туристическите атракции наоколо.

За разлика от VR, добавената реалност (augmented Reality - AR) от своя страна обединява реалния свят около нас с виртуално съдържание, представяно през екрана на телефона, компютъра, очила или друг интерфейс. Хотелите могат да предоставят по този начин обогатена информация за своите услуги и за туристическите атракции наоколо. При посещение на историческа забележителност пък чрез добавена реалност може да бъде представена виртуална възстановка на околността. Отдавна изчезнали антични сгради или цели исторически битки, провели се на точно това място, могат "да оживеят" пред очите на туристите. В добавка чрез AR приложения те могат да запечатат своите изживявания и с обогатени снимки или клипове.

"Интернет на нещата" навлиза в хотелите

Internet of Things (IoT) е концепция за добавяне на свързаност, сензори и в някаква степен интелигентност към все повече предмети около нас - битова електроника, домове, автомобили и дори дрехи.

В хотелите тази технология може да промени изцяло изживяването на гостите. Чрез нея те ще могат например да управляват всичко в своята хотелска стая с едно устройство или приложение - от осветлението, през климатика, до термостата и кафе машината. Съхраняването на предпочитанията им пък може да им спести време при посещение на същия хотел в бъдеще. От умно управление на паркоместата, до проследяването на багажа по летищата в реално време - IoT има потенциала изцяло да промени начина, по който пътуваме и ролята на тази технология за туризма тепърва ще нараства.

Хотелски онлайн платформи

Онлайн платформите в този сектор също се развиват много през последните месеци. "Първоначално се наложиха сайтовете за наемане на частни имоти, както и на стаи в хостели. Днес обаче все повече платформи предлагат почивки в първокласни хотели и секторът постепенно се убеди, че дигиталните технологии от заплаха могат да се превърнат в сериозен приходоизточник за него" - добавя още Свилен Петков от Luxury Discounts. Създаденият от него проект позволява резервирането на множество от най-реномираните български хотели, а неотдавна сайтът стартира и кампания в подкрепа на туристическия бранш у нас, позволяваща на всеки желаещ да закупи при много изгодни условия ваучер, който да използва в продължение на една година.

Изкуствен интелект

Все повече хотели изпробват чатботове за обслужване на своите посетители, за отговаряне на различни техни въпроси и дори за резервации. Това спестява време на персонала и повишава качеството на обслужване, а възможността за самообучение на база на предишни взаимодействия с клиентите подобрява работата на чатботовете в бъдеще. Вече има и пилотни проекти за използване на гласови асистенти в хотелските стаи, които са "обучени" да отговарят на множество въпроси, свързани с услугите на хотела, както и с туристическите атракции в околността.

Криптовалути и блокчейн

Увеличава се и броят на хотелите, които приемат плащания в различни криптовалути като алтернатива на официалните пари, макар такива случаи все още да са екзотика и да се използват предимно с маркетингова цел. В бъдеще блокчейн технологията и базираните на нея "умни договори" могат да автоматизират процеса на наемане на хотелски стаи, както и използването на множество туристически услуги.