EPA/БГНЕС
Защо Android не продава приложения
Когато Google реши да навлезе в бизнеса със смартфони, компанията заложи на собствена философия - операционната й система Android да бъде всичко, което iOS и iPhone на Apple не е. Пример: Apple предлагаше фиксирано меню - един или два телефона с равна за всички оператори цена, a Google залагаше на шведска маса с огромно разнообразие от цени и функции. А производителите на устройствата използваха операционната система безплатно. В замяна те създават пазарно присъствие на Android във всички пазарни сегменти - скъпи и мощни, евтини и с ограничена функционалност или просто по средата.
Приходите, които Android трябва да генерира, идват от приложенията за операционната система, които трябва да се продават през Android Market. Тук политиката на Google също бе повече от отворена. А Apple управлява своя App Store с желязна ръка, оценява всяко ново приложение и отхвърля тези, които са в противоречие с правилата й, коментира Би Би Си, цитирана от в. "Дневник". А който е почукал на вратата на Android, рядко е бивал отхвърлен. Всеки, който е написал приложение за операционната система, може свободно да го качи в Market и да го остави на естествения подбор - качествените продукти ще просперират, а тези, които не стават, ще потънат в онлайн забвение.
Първоначално потребителите и разработчиците приеха повече от добре този лесен за тях подход на Google. И все пак вече се чуват все по-отчетливи въпроси дали отвореността е най-добрата възможна политика за развитие на Android Market.
Няма съмнение, че мобилната платформа на лидера в онлайн търсенето е успешна. Около 3 години след старта й продажбите на задвижван от нея хардуер продължават да растат с бързи темпове. А по пазарен дял тя вече е номер едно с над 54.7% пазарен дял в САЩ и над 38% във Великобритания. Apple от своя страна продава около 23% от смартфоните на Острова и 27.2% отвъд океана. Официалната информация от Google показва, че всеки ден се активират 350 хил. телефона с операционната й система. Въпреки това продажбите на приложения от Android Market остават слаби.
По данни на анализаторите от IHS Screen Digest само Apple е продала приложения за над 1.4 млрд. долара срещу около 100 млн. долара оборот на Android Market, което е под резултатите дори на BlackBerry App World и Ovi Store на Nokia. От анализаторската компания очакват рязко подобрение на резултатите на Android Market, но въпреки това той няма да успее да настигне App Store.
Според много разработчици основният проблем се корени в начина, по който е уреден Android Market. И по-специално фактът, че той не е толкова централизиран източник както за потребителите на приложенията, така и за разработчиците им, които не получават необходимата обратна връзка за продуктите си. Което превръща правенето на пари от Android приложения в трудно, макар и не невъзможно начинание. Сред другите критики към Android Market е липсата на какъвто и да било контрол върху качествата на приложенията. И въпреки че това е алтернативата на добре оградената градина на Apple, "бурените" в нея са твърде много и пречат на плодородните растения. И на практика магазинът за приложения на Google е пълен с копирани или фалшиви приложения.
За заплахи предупреждават и производителите на антивирусен софтуер Symantec, които обявиха, че Android е най-заплашената от атаки мобилна операционна система. И в магазина за приложения вече има над 6 различни вида вируси.
Разработчиците на приложения са изправени и пред проблема с подреждането и промотирането на приложения. Дори и с търсенето им, което според анализатори е смешно, тъй като Android Market е управляван от най-развитата търсачка в интернет. Тези факти не остават незабелязани от конкурентите на Google. Amazon, Cisco, Barnes and Noble, Verizon, GetJar, Andspot и OnlyAndroid са само част от компаниите, които се надяват да подобрят начина за търсене и намиране на приложения за техните собствени магазини.
Всъщност Google позволява както свобода за платформата, така и за магазините, които могат да бъдат създавани за нея от външни производители. Което най-вероятно само ще пренасели пазара още повече. И все пак Amazon и нейният Appstore (кръстен така въпреки съдебните искове на Apple) предоставят една липсваща на Android Market функционалност - управлението на приложенията и насочването на потребителите към по-добрите. Което означава, че Google може да спечели в тази битка, стига да промени малко стратегията си. По същия начин, по който променя управлението на операционната си система Android.
Приходите, които Android трябва да генерира, идват от приложенията за операционната система, които трябва да се продават през Android Market. Тук политиката на Google също бе повече от отворена. А Apple управлява своя App Store с желязна ръка, оценява всяко ново приложение и отхвърля тези, които са в противоречие с правилата й, коментира Би Би Си, цитирана от в. "Дневник". А който е почукал на вратата на Android, рядко е бивал отхвърлен. Всеки, който е написал приложение за операционната система, може свободно да го качи в Market и да го остави на естествения подбор - качествените продукти ще просперират, а тези, които не стават, ще потънат в онлайн забвение.
Първоначално потребителите и разработчиците приеха повече от добре този лесен за тях подход на Google. И все пак вече се чуват все по-отчетливи въпроси дали отвореността е най-добрата възможна политика за развитие на Android Market.
Няма съмнение, че мобилната платформа на лидера в онлайн търсенето е успешна. Около 3 години след старта й продажбите на задвижван от нея хардуер продължават да растат с бързи темпове. А по пазарен дял тя вече е номер едно с над 54.7% пазарен дял в САЩ и над 38% във Великобритания. Apple от своя страна продава около 23% от смартфоните на Острова и 27.2% отвъд океана. Официалната информация от Google показва, че всеки ден се активират 350 хил. телефона с операционната й система. Въпреки това продажбите на приложения от Android Market остават слаби.
По данни на анализаторите от IHS Screen Digest само Apple е продала приложения за над 1.4 млрд. долара срещу около 100 млн. долара оборот на Android Market, което е под резултатите дори на BlackBerry App World и Ovi Store на Nokia. От анализаторската компания очакват рязко подобрение на резултатите на Android Market, но въпреки това той няма да успее да настигне App Store.
Според много разработчици основният проблем се корени в начина, по който е уреден Android Market. И по-специално фактът, че той не е толкова централизиран източник както за потребителите на приложенията, така и за разработчиците им, които не получават необходимата обратна връзка за продуктите си. Което превръща правенето на пари от Android приложения в трудно, макар и не невъзможно начинание. Сред другите критики към Android Market е липсата на какъвто и да било контрол върху качествата на приложенията. И въпреки че това е алтернативата на добре оградената градина на Apple, "бурените" в нея са твърде много и пречат на плодородните растения. И на практика магазинът за приложения на Google е пълен с копирани или фалшиви приложения.
За заплахи предупреждават и производителите на антивирусен софтуер Symantec, които обявиха, че Android е най-заплашената от атаки мобилна операционна система. И в магазина за приложения вече има над 6 различни вида вируси.
Разработчиците на приложения са изправени и пред проблема с подреждането и промотирането на приложения. Дори и с търсенето им, което според анализатори е смешно, тъй като Android Market е управляван от най-развитата търсачка в интернет. Тези факти не остават незабелязани от конкурентите на Google. Amazon, Cisco, Barnes and Noble, Verizon, GetJar, Andspot и OnlyAndroid са само част от компаниите, които се надяват да подобрят начина за търсене и намиране на приложения за техните собствени магазини.
Всъщност Google позволява както свобода за платформата, така и за магазините, които могат да бъдат създавани за нея от външни производители. Което най-вероятно само ще пренасели пазара още повече. И все пак Amazon и нейният Appstore (кръстен така въпреки съдебните искове на Apple) предоставят една липсваща на Android Market функционалност - управлението на приложенията и насочването на потребителите към по-добрите. Което означава, че Google може да спечели в тази битка, стига да промени малко стратегията си. По същия начин, по който променя управлението на операционната си система Android.