Изкуствен интелект проектира ракетен двигател
Моделът създава дизайн по зададени параметри
Екипът на компанията LEAP 71 успешно тества нов ракетен двигател с аероспайк дизайн. Той използва за гориво кислород и керосин, а тягата му е около 5 000 N. Най-необичайното е, че той е проектиран от изкуствен интелект.
Разработването на усъвършенствани космически двигатели обикновено е сложен процес, който отнема години. Благодарение на способността си да разпознават модели, да извършват сложен анализ, да създават виртуални прототипи и да изпълняват хиляди симулации, изкуственият интелект може да промени космическата индустрия.
Базираната в Дубай компания LEAP 71 демонстрира възможностите на съвременния инженерeн AI. При опита му нарочно е избран необичайният аероспайк дизайн.
Традиционните ракети използват познатата форма на камбана, за да насочват и разширяват горещите газове, излизащи от двигателя. Този дизайн работи добре, но има един основен недостатък - ефективността му зависи от надморската височина.
Ракетата, която работи отлично при излитане, е по-малко ефективна, докато се издига и атмосферното налягане намалява. Затова двигателите на втория и третия етап на ракетите са различни от тези на първия етап.
Идеалният двигател би могъл автоматично да се адаптира към промените в атмосферното налягане. Аероспайкът постига това, като оформя двигателя като шип.
LEAP 71 използва своя Noyron Large Computational Engineering Model, за да проектира новия аероспайк. Това е изкуствен интелект, програмиран и обучен от експерти в аерокосмическата индустрия, който приема зададени входни параметри и създава дизайн, отговарящ на тях, като взема предвид физическите взаимодействия, включително термични характеристики и прогнози за производителността.
Получените резултати се връщат обратно в AI модела за фина настройка, като се генерират параметри на производителността, геометрията на двигателя, изискванията за производствения процес и други детайли.
Аероспайкът на LEAP 71 е изработен като солиден блок от мед чрез индустриална 3D технология за селективно лазерно топене. На 18 декември 2024 г. двигателят е тестван за първи път и успешно издържа газови температури от 3 500 °C.
Тестът е част от кампания, включваща четири двигателя, тествани в рамките на четири дни, проведена от LEAP 71 в сътрудничество с Airborne Engineering в Англия.
"Успяхме да разширим физическите възможности на Noyron, за да се справим с уникалната сложност на този тип двигатели," казва Йозефине Лиснер, изпълнителен директор и съосновател на LEAP 71. "Шипът се охлажда чрез сложни канали, запълнени с криогенен кислород, докато външната страна на горивната камера се охлажда с керосин. Резултатите от този тест са много обнадеждаващи, тъй като практически всичко в двигателя е ново и нетествано."