Роди се алтернативата на "Туитър": "Мастодонт" е без реклами и контрол | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Роди се алтернативата на "Туитър": "Мастодонт" е без реклами и контрол
Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photo

Роди се алтернативата на "Туитър": "Мастодонт" е без реклами и контрол

Новата социална мрежа е с "отворен код", не принадлежи на нито една корпорация

| Редактор: Ива Капкова 49 9303

Докато потребителите на "Туитър" (Twitter) очакват със затаен дъх да разберат какво точно се готви да направи с онлайн платформата новият й собственик - мултимилиардерът Илон Мъск, много от тях не знаят, че съществува алтернативна социална мрежа, сочи проучване, проведено неотдавна в Германия и цитирано от ДПА.

Тя се казва "Мастодонт" (Mastodon), също като праисторическото животно. Подобно на "Туитър", достъп до нея се получава чрез приложение на мобилно устройство или чрез настолен компютър, предава БТА.

И в "Мастодонт", както в "Туитър", съобщенията, които можете да публикувате, са ограничени до определен брой знаци. Потребителите могат да ги коментират, споделят или да ги харесват ("лайкват").

Най-важната разлика между двете социални мрежи е, че "Мастодонт" е с "отворен код". Това означава, че софтуерът (компютърните програми), благодарение на който функционира тази онлайн услуга, не е собственост на някоя компания. Освен това потребителите на тази социална мрежа не са принудени да гледат реклами, за да я ползват.

За разлика от "Туитър", "Мастодонт" е децентрализирана мрежа, което означава, че е базирана на различни сървъри (в момента около 3800 "общности", както ги наричат в мрежата). Тоест тази социална мрежа не може да бъде контролирана от дадена корпорация или от някой мултимилиардер, пише онлайн изданието на британския вестник "Гардиън". Това явно е привлякло десетките хиляди потребители, които се присъединиха към "Мастодонт", откакто Мъск пое контрола над "Туитър". Само в деня, след като той обяви, че е приключил сделката по придобиването на технологичната компания, която управлява социалната мрежа, над 70 000 потребители са създали профили в по-малкия й конкурент - "Мастодонт", допълва "Гардиън".

"Мастодонт" е създадена в Германия през 2016 г. и до момента в нея са регистрирани около 5,7 милиона профила на потребители. Те са много по-малко от 217-те милиона активни потребители, за които през 2021 г. компанията "Туитър" обяви, че посещават дневно мобилното й приложение или уеб версията на социалната й мрежа, отбелязва ДПА.

Около 80 процента от хората в Германия никога не са чували за тази децентрализирана социална мрежа, според представително проучване на агенцията за маркетингови изследвания "ЮГав" (YouGov), публикувано в края на октомври.

Във Федералната република хората, които вече имат активен профил в "Мастодонт", са само 4 на сто, докато 11 процента са чували за платформата, но не са регистрирани в нея. Други 5 на сто са отказали да отговорят на въпросите относно тази социална мрежа.

В Германия, както и в много други западни страни, наличието на профил в "Туитър" е от съществено значение за политици, известни личности от света на шоубизнеса, както и за корпоративния имидж на фирмите. Някои потребители на социалната мрежа обаче са разтревожени от придобиването й от най-богатия човек в света, който обещава по-малко ограничения върху свободата на изразяване на мнение и обмисля въвеждането на определени допълнителни такси, посочва ДПА.

Роди се алтернативата на "Туитър": "Мастодонт" е без реклами и контрол

Роди се алтернативата на "Туитър": "Мастодонт" е без реклами и контрол

Новата социална мрежа е с "отворен код", не принадлежи на нито една корпорация

| Редактор : Ива Капкова 49 9303 Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photo

Докато потребителите на "Туитър" (Twitter) очакват със затаен дъх да разберат какво точно се готви да направи с онлайн платформата новият й собственик - мултимилиардерът Илон Мъск, много от тях не знаят, че съществува алтернативна социална мрежа, сочи проучване, проведено неотдавна в Германия и цитирано от ДПА.

Тя се казва "Мастодонт" (Mastodon), също като праисторическото животно. Подобно на "Туитър", достъп до нея се получава чрез приложение на мобилно устройство или чрез настолен компютър, предава БТА.

И в "Мастодонт", както в "Туитър", съобщенията, които можете да публикувате, са ограничени до определен брой знаци. Потребителите могат да ги коментират, споделят или да ги харесват ("лайкват").

Най-важната разлика между двете социални мрежи е, че "Мастодонт" е с "отворен код". Това означава, че софтуерът (компютърните програми), благодарение на който функционира тази онлайн услуга, не е собственост на някоя компания. Освен това потребителите на тази социална мрежа не са принудени да гледат реклами, за да я ползват.

За разлика от "Туитър", "Мастодонт" е децентрализирана мрежа, което означава, че е базирана на различни сървъри (в момента около 3800 "общности", както ги наричат в мрежата). Тоест тази социална мрежа не може да бъде контролирана от дадена корпорация или от някой мултимилиардер, пише онлайн изданието на британския вестник "Гардиън". Това явно е привлякло десетките хиляди потребители, които се присъединиха към "Мастодонт", откакто Мъск пое контрола над "Туитър". Само в деня, след като той обяви, че е приключил сделката по придобиването на технологичната компания, която управлява социалната мрежа, над 70 000 потребители са създали профили в по-малкия й конкурент - "Мастодонт", допълва "Гардиън".

"Мастодонт" е създадена в Германия през 2016 г. и до момента в нея са регистрирани около 5,7 милиона профила на потребители. Те са много по-малко от 217-те милиона активни потребители, за които през 2021 г. компанията "Туитър" обяви, че посещават дневно мобилното й приложение или уеб версията на социалната й мрежа, отбелязва ДПА.

Около 80 процента от хората в Германия никога не са чували за тази децентрализирана социална мрежа, според представително проучване на агенцията за маркетингови изследвания "ЮГав" (YouGov), публикувано в края на октомври.

Във Федералната република хората, които вече имат активен профил в "Мастодонт", са само 4 на сто, докато 11 процента са чували за платформата, но не са регистрирани в нея. Други 5 на сто са отказали да отговорят на въпросите относно тази социална мрежа.

В Германия, както и в много други западни страни, наличието на профил в "Туитър" е от съществено значение за политици, известни личности от света на шоубизнеса, както и за корпоративния имидж на фирмите. Някои потребители на социалната мрежа обаче са разтревожени от придобиването й от най-богатия човек в света, който обещава по-малко ограничения върху свободата на изразяване на мнение и обмисля въвеждането на определени допълнителни такси, посочва ДПА.