Машина чете ”кода на живота” за часове | IT.dir.bg

EPA/БГНЕС

Машина чете ”кода на живота” за часове

Машина чудо, която позволява да се дешифрира човешкият геном за няколко часа и която може да направи революция в медицината. Това е новината, лъчът надежда в навъсения Давос.

На Световния икономически форум в швейцарския курорт машината Йон Протон (Ion Proton) бе представена за пръв път в Европа от създателя й, американеца Джонатан Ротбърг, 48-годишен биотехник, генерален директор на Йон Торент Системс, собственост на американската компания Лайф Текнолъджис, която произвежда Йон Протон.

Благодарение на тази машина, която декодира бързо човешката ДНК с помощта на полупроводникови чипове, болните вече няма да чакат седмици, за да узнаят дали са болни от рак. Лекарите пък веднага ще установяват от какви болести страдат пациентите, а това ще им даде възможност да изберат подходящото лечение, да избегнат носещите вреда на болния закъснения и още по-добре – да избягват грешки и да спасяват живота на хора.
По-късно учени в развиващите се страни ще могат благодарение на тази машина да идентифицират нови вируси или да проверяват качеството на водата.

Научната полиция ще може да установява ДНК профила на заподозрян със същата бързина като в телевизионните сериали, а военните на място ще могат да идентифицират телата на бойните си другари или на неприятелите си.

В Давос където международния финансов свят се е умърлушил, Ротбърг бе приет като рок звезда на науката, предава АФП, цитирана от БГНЕС. Самият Ротбърг с плетена скиорска шапка на главата и раирана риза в ярки цветове, обясни, че откритието му позволява да се мине от уморителната фаза на поетапното декодиране на човешкия геном към ерата на полупроводниковите чипове.
Той сравни постижението с революцията, позволила на компютър, заемащ цяла зала, да вземе размерите на обикновен домашен РС и предсказа, че един ден Йон Протон, който сега е колкото машина за фотокопиране, ще бъде умален и ще може да се носи на ръка като лаптопите.

Това е първата машина, която позволява да се декодира целия геном на един човек за по-малко от 1000 долара и за два часа, заяви Ротбърг на пресконференция в Давос. Преди това струваше повече от половин милион долара и продължаваше седмици, добави той.

Геномът на един индивид е съвкупността на генетичния материал, кодиран в неговата ДНК. Всеки има уникален геном. Йон Протон е предназначен за изследователска работа за откриване на нови гени в раковите заболявания, аутизма и диабетите, обясни ученият. Но той е предназначен и за клиничната медицина, за да е сигурен лекарят, че дава подходящото лечение на подходящия човек и за да помогне да се диагностицират болестите при новородените, изтъкна Ротбърг.

ДНК пробите се въвеждат в микрочип от 2,5 см, после в Йон Протон, както SIM карта в мобилен телефон и два часа след това генетичният код може изцяло да бъде дешифриран.
Когато синът ми Ноа се роди, разказа Ротбърг, той веднага бе подложен на интензивни грижи, защото имаше трудности с дишането. Тогава разбрах, че много по-малко ме интересува човешкия геном като абстрактно понятие от този на сина ми. Трябваше ми подходяща техника. И докато той бе в интензивното отделение, ми хрумна идеята за полупроводниковите чипове.

Синът на Ротбърг Ноа е добре, в крайна сметка той не е имал генетични заболявания. Но след като Йон Протон бъде внедрен в болниците, други родители ще чакат значително по-малко време, за да са наясно със съдбата на детето си.