Австралийска компания обещава да пусне преди края на декември в продажба устройство, което контролира компютъра с мисли. Emotiv Systems са вече познат играч за технологичния бранш, след като участват в последните години на редица големи изложения със своите разработки. Сега обаче, изглежда настъпи времето, резултатът от техните усилия да бъде подложен на изпитание от най-важната страна в целия процес - клиента. А това изглежда ще се случи съвсем скоро, след като изпълнителният директор на компанията, г-н Нам До, заяви в интервю пред австралийските медии, че шлемът за обработка на мисловни сигнали, наречен EPOC, ще се продава само в САЩ от 21 декември 2009 г. на цена от 299 щ. долара.

Какво всъщност представлява Еmotiv EPOC? Според Тан Ле, друг от собствениците на Emotiv, това е “първото устройство за връзка между човешкия мозък и компютъра с висока точност,  предназначено главно за пазара на електронни игри и забавления“. Това изказване, разбира се, е доста пресилено, тъй като много други организации работят за създаването на подобно приспособление. Въпреки това факт е, че EPOC ще бъде първото устройство от този тип, което ще можем да си купим от магазина. Най-просто казано, устройството използва набор от сензори, който да улови електрическите импулси от мозъка на приносителя си. За целта се използва мрежа от 14 сензора, разположени върху олекотен шлем. Според изобретателите си EPOC може да разпознава емоции и движения. Мозъкът се състои от около 100 милиарда нервни клетки, които се наричат неврони. Когато тези неврони си взаимодействат, се излъчва електрически импулси, които могат да се уловят чрез не-инвазивна електроенцефалография (ЕЕГ), широко използван за медицински изследвания метод, без известни странични ефекти. Устройството на Emotiv работи по същия начин. То се свързва по безжичен път с компютъра, където командите се обработват с помощта на включения в пакета софтуер. Вграден жироскоп пък помага за оптималното позициониране на курсора. Системните изисквания на EPOC са персонален компютър с операционна система Windows XP или Vista, двуядрен процесор с тактова честота поне 3 гигахерца, 1.5 гигабайта оперативна памет, както и графична карта с минимум 256 мегабайта собствена памет.

В споменатите приходящи софтуерни приложения е включен и т.нар. EmoKey. Всъщност това е платформата, която работи зад съществуващите игри или приложения. Тя ви позволява да създавате профили, които определят как определените ваши действия се описват с клавишни комбинации. Профилите на потребителите могат да бъдат съхранени и дори споделени, за да можете да използвате профили, които приятелите ви са създали за любимите си игри и софтуер. Като пример за такъв профил разработчиците дават свързването на усмивката на лицето на използващия EPOC с изписване на “:)“ в чат приложения или пък определен жест на повдигане на ръката, с който да се замества комбинацията от клавиши за пускане на магия в компютърната игра.

Новият продукт разпознава над 30 различни изрази, емоции и действия, включително възбуда, медитация, напрежение и чувство на неудовлетвореност; изражения на лицето като усмивка, смях, мигване, шок (повдигнати вежди), гняв (набраздени вежди), хоризонтално движение на очите, самодоволна усмивка и гримаса (стиснати зъби) и познавателни действия, като например бутане, дърпане, повдигане, сваляне и завъртане на крайници. Според г-жа Ле, това ще промени коренно не само начина, по който се играят игри, но и самото им писане. Защото разработчиците вече ще могат да поставят команди, в които да е предвидено, че играта трябва да стане по-лесна, ако играчът е разочарован, или по-трудна, когато неговата ангажираност намалява. Задържането на вниманието на потребителя ще е достатъчно дълго, особено като се има предвид, че литиевата батерия на шлема би трябвало да издържи около 12 часа без презареждане. Emotiv смятат, че технологията има и потенциал извън компютърните игри. Включително в области като интерактивната телевизия, достъпността на технологиите, проучванията на пазара, медицината, автомобилостроенето, аерокосмическите технологии и сигурността. Изследват се и други възможни приложения, като виртуално обучение и сътрудничество, дизайн на платформи за симулация за различни индустрии.

Възможно е "шлемът" да допусне и неточности в “прочита“ на мислите и жестовете от време на време, още повече при забавената реакция. Така, контролът на компютърната среда също се забавя, което би било дя бъде и пречка при повечето игри, в които действието тече с нормална скорост. Но, безусловно всички очакват с интерес официалната премиера.