Астрономи откриха космически ураган в земната атмосфера | IT.dir.bg

Снимка: Qing-He Zhang, Shandong University

| Редактор: Калин Каменов 9 3623

Астрономи откриха космически ураган в земната атмосфера с диаметър над 1000 км над Северния полюс, съобщи Фокс нюз.

Плазмената маса е била със спокоен център, много "ръце" и тенденция към въртене обратно на часовниковата стрелка. От нея са "валяли" електрони вместо водни капки на няколко стотин километра над Северния полюс, предава и БТА.

Явлението е наблюдавано за първи път през август 2014 г. от метеорологични спътници на американското министерство на отбраната. То е продължило почти осем часа при ниска слънчева и геомагнитна дейност. След това космическият ураган в йоносферата ни е описан от екип от университета на Шандун в Китай и университета на Рединг във Великобритания.

Характеристиките на космическия ураган приличат на подобни явления, наблюдавани в долната атмосфера на Марс, Юпитер и Сатурн, и на Слънцето.

Статия за откритието е публикувана в сп. "Нейчър къмюникейшънс". В придружаващ коментар проф. Майк Локуд от университета на Рединг нарича "невероятна" възможността да бъдат доказани плазмени урагани в земната атмосфера.

"Тропическите бури са свързани с огромно количество енергия и тези космически урагани трябва да се създават от необичайно голям и бърз пренос на слънчева енергия и заредени частици в земната горна атмосфера" - обяснява той.

Учени от Китай, Великобритания, Норвегия и САЩ са успели да създадат и образ на космическия ураган по спътникови наблюдения и триизмерно моделиране на магнетосферата.

| Редактор : Калин Каменов 9 3623 Снимка: Qing-He Zhang, Shandong University