Астрономи разработиха методика за търсене на гравитационно "ехо" на свръхнови | IT.dir.bg

Снимка: NASA

Ще бъдат откривани пространствено-времеви колебания

Учени разработиха методика, която позволява откриването на пространствено-времеви колебания, породени от експлозии на свръхнови и млади пулсари.

Тя ще бъде използвана от обсерваторията ЛИГО (LIGO) след въвеждането й в експлоатация отново през лятото на 2022 г, съобщиха от Центъра по гравитационна астрономия на Съвета по научни изследвания на Австралия.

"Младите неутронни звезди, скрити в останките на свръхнови, са една от най-перспективните цели в търсенето на източници на гравитационни вълни. Не успяхме да открием следи от подобни колебания при предишни наблюдения с ЛИГО, но се надяваме това да стане, когато обсерваторията заработи отново", каза Лили Сан, която е научен сътрудник в Националния университет на Австралия.

През последните пет години гравитационните обсерватории ЛИГО и ВъРГО (ViRGO) откриха няколко десетки звуци от гравитационни вълни, породени от сливане на черни дупки и други обекти, отдалечени на стотици милиони светлинни години от Земята.

Изучаването на тези пространствено-времеви колебания помогна на космолозите да проверят общата теория на относителността и няколко други теории, обясняващи устройството на Вселената.

Работата на гравитационните обсерватории бе прекратена през март 2020 г. заради пандемията от новия коронавирус и астрономите очакват тя да се възобнови през лятото на следващата година след обновяване на гравитационните детектори.

Ще бъдат откривани пространствено-времеви колебания