Изкуствен интелект опроверга теорията за масовото измиране | IT.dir.bg

Скрийншот: YouTube

То няма пряка връзка с появата на нови видове, установи изследване

Компютърен алгоритъм успя да докаже, че масовото изчезване на видове на Земята не е задължително да се случи след рязко увеличаване на техния брой. Досега тази теория беше общоприета от научната общност, предава technews.bg.

Към днешна дата учените знаят 5 големи и 20 по-малки масови измирания - събития, в резултат на които значителна част от видовете са изчезнали от лицето на Земята. Сега биолозите предполагат, че може би навлизаме в шестото голямо масово измиране, което според тях е причинено главно от човешката дейност, включително ловуването и промените в ползването на земята, поради селскостопанската експанзия.

Наблюдавайки изкопаемите останки, учените стигат до заключението, че масовите измирания обикновено са последвани от рязко увеличаване на видообразуването. Например, след измирането на динозаврите в резултат на кредно-палеогеновото изчезване, има рязък скок в броя на бозайниците. Изследователите смятат, че това се дължи на освобождаването на екологичната ниша от динозаврите, която е била заета от бозайниците.

Авторите на новото проучване, описано в Nature, решават да създадат програма, която позволява моделиране и визуализиране на данните от изкопаемите останки. Изследователите са създали алгоритъм за машинно обучение, който търси връзките между масовите случаи на измиране и появата на нови видове. Те бързо откриват, че еволюционните модели, идентифицирани от машинното обучение, се различават значително от традиционните интерпретации.

Биолозите са обучили програмата върху над 1 милион записа от отворена база данни, която съдържа информация за близо 200 000 вида. Анализът на данните с помощта на алгоритъма с изкуствен интелект показва, че събитията на масово измиране и видообразуване в повечето случаи не са свързани помежду си - измирането настъпва или много по-рано, или много по-късно от нарастването на броя на новите видове.

Ако имаше причинно-следствена връзка между тези две събития, те щяха да вървят ръка за ръка през всички масови измирания. Според изследователите, откритието ще позволи на научната общност да преразгледа своето виждане за еволюцията и настоящото изчезване на холоцена.

То няма пряка връзка с появата на нови видове, установи изследване