Китай обяви, че Марс дълго време е бил "синя планета" | IT.dir.bg

Снимка: NASA

Водата е била на повърхността по-дълго от очакваното

Китайски открития на Марс предполагат, че вода е съществувала на повърхността на планетата за по-дълъг период от време, предаде Ройтерс.

Хидратирани минерали, открити от китайския роботизиран роувър "Чжужун" в огромен басейн, за който се допуска, че е бил древен океан, дават основание да се смята, че е имало вода на повърхността по-дълго, отколкото се предполагаше досега, казват китайски учени.

Анализ на данните, изпратени от апарата, показват признаци на вода в проби от минерали, датиращи отпреди 700 милиона години, обясняват учените в публикация в "Сайънс адвансис".

Смята се, че Марс е бил влажен допреди около 3 милиарда години. В настоящия период на повърхността няма вода.

Според китайските учени, на Марс е имало вода в продължение на близо 2 милиарда години. Това е предостатъчно време за развитието на прости форми на живот, смятат някои учени.

Пръстта, съдържаща минералите, взети от роувъра, е била твърда кора, вероятно образувала се от издигане на подпочвени води или от разтопен лед, който се е изпарил, смятат китайските учени.

Апаратът "Чжужун" изследва обширната равнина Утопия от кацането си на Червената планетата през май миналата година. Изминал е около два километра и събира данни за повърхността на Марс.

През последните години орбитална сонда на Европейската космическа агенция откри данни за вода под леда на южния полюс на планетата.

Водата е била на повърхността по-дълго от очакваното