Китайски учени са открили "съвсем нов метод" за производство на големи количества вода от лунна почва, донесена от експедиция през 2020 г., предават Ройтерс и БТА, позовавайки се на китайската държавна телевизия CCTV.

През 2020 г. китайската мисия "Чанъе-5" събра и достави на Земята лунни проби за първи път от 44 години насам. Изследователи от Китайската академия на науките са установили, че минералите в тази "лунна почва" съдържат големи количества водород, който при нагряване до много високи температури реагира с други елементи, произвеждайки водни пари.

С помощта на новия метод от един тон лунна почва ще могат да се добият около 51-76 литра вода, което се равнява на повече от сто бутилки с вместимост от 500 мл или на дневната консумация на вода на 50 души, съобщи CCTV.

Китайски учени вече провеждат експерименти с лунни проби, донесени през юни от мисията "Чанъе-6".

Откритието на новия метод може да има сериозни последици върху дългогодишния проект за изграждане на станция на Луната на фона на надпреварата между Китай и САЩ за установяване и добив на ресурси от Луната, отбеляза Ройтерс.

Китайската космическа агенция определи 2035 г. за срок за изграждане на "базова станция" на Южния полюс на Луната, а през 2045 г. се предвижда китайска космическа станция да бъде в лунна орбита.