Китайски учени създадоха електронна кожа, чрез която роботи придобиват човешки усещания | IT.dir.bg

Снимка: iStock by Getty Images

„Тя се лекува сама“, уточни Дуан и отбеляза, че кожата може лесно да бъде присадена чрез прикрепването на ново парче към вече одраскан къс

| Редактор: Аделина Томова 6 1653

Китайски учени създадоха електронна кожа (e-кожа), която позволява на роботи да се ориентират чрез допир, когато видимостта е ограничена, съобщи агенция Синхуа.

Електронната кожа, която е под формата на мек гел, наподобява лента на външен вид. Имитира свойствата на човешката кожа, сред които са разтегливостта и способността за самостоятелно възстановяване от наранявания. Електронната кожа също може да долавя промени в температурата и налягането, което я прави още по-практична за роботите, пише БТА.

Основната трудност при разработването на електронната кожа досега беше липсата на подходящи композити с физикохимични и сензорни свойства като тези на човешката кожа. Екипът от учени от Югоизточния университет на Китай разреши този проблем, като разработи нов тип електронна кожа, направена от естествена коприна (която е протеинов материал). Сред останалите съставки са калциеви йони със способността за абсорбция на вода, слабо киселинни водородни йони и двуизмерни наноматериали, чувствителни към стимули от околната среда.

Тази електронна кожа притежава всички желани физикохимични свойства на истинската човешка кожа - разтегливост, способност за самостоятелно възстановяване, слаба киселинност и антибактериални свойства. След като бъде включена, тя усеща околната температура, налягане и влажност, обясни Дуан Шъншун от изследователския екип. "Електронната кожа се лекува сама", уточни Дуан и отбеляза, че кожата може лесно да бъде присадена чрез прикрепването на ново парче към вече одраскан къс.

Откритията на учените бяха публикувани в сп. "Ей Ес Си Нано" на Американската химическа асоциация.

| Редактор : Аделина Томова 6 1653 Снимка: iStock by Getty Images