Малкият магеланов облак се състои не от една, а от две малки галактики | IT.dir.bg

Снимка: iStock by Getty Images

Малкият магеланов облак се състои не от една, а от две малки галактики

Обект на изследване от хилядолетия, звездната формация не спира да изумява учените

Измерването на разстоянията в далечния космос е изключително трудно, особено когато не всички данни за наблюдавания обект са налични. Познаването на разстоянието може да направи огромна разлика в начина, по който интерпретираме данните. Не е нечувано астрономите да трябва да преразгледат откритията си въз основа на ново измерване на разстоянието до обект.

Необичайното е, когато това се случи с нещо, в което човечеството се взира от хилядолетия. Астрономите направиха неочаквано откритие за най-известните обекти в небето на Земята. Новият анализ предполага, че Малкият магеланов облак не е една малка галактика, обикаляща около Млечния път, а две.

Как бихме могли да направим тази грешка?

Двете отделни звездни популации, твърди екип, ръководен от астронома Клеър Мъри от Научния институт за космически телескопи, са насложени по протежение на нашата линия на зрение. Техните данни показват, че най-задното петно от звезди е на около 16 000 светлинни години зад другото.

Констатациите, приети в The Astrophysical Journal и качени в ресурса за предпечат arXiv, дават убедителни аргументи за двойната природа на това, което преди това сме тълкували като един обект.

Малкият магеланов облак е една от няколкото галактики джуджета, обикалящи (и бавно поглъщащи се) около Млечния път.

Освен това тя е свързана с друга галактика - Големият Магеланов облак, около два пъти по-голям нея.

Малкият магеланов облак се намира на около 200 000 светлинни години, широк е около 7000 светлинни години в диаметър и има маса около 3 милиарда слънца.

Предишни изследвания смятаха, че Малкият Магеланов облак може да е странен, защото е бил гравитационно нарушен от взаимодействия с Големия Магеланов облак, но формата и динамиката на галактиката джудже остават неубедителни.

Учените са анализирали данни от проучването Gaia, проект за картографиране на триизмерните позиции и скорости на звездите в и около Млечния път. Те са ги съпоставили с данни от галактическо проучване, проведено с помощта на радиотелескопа Australian Square Kilometer Array Pathfinder, за да проучат в детайли състава на газа, който изпълва Малкия Магеланов облак в пространството между звездите.

Тяхното изследване установи, че Малкият магеланов облак се състои от две отделни популации от звезди с подобна газова маса, разделени от значително разстояние. Всяка популация има свой собствен междузвезден газов подпис и начинът, по който звездите се движат във всяка от тях, също е различен.

Измерванията на екипа показват, че по-близката от двете популации е на около 199 000 светлинни години от нас; по-отдалеченият е на 215 000 светлинни години - разлика, приблизително равна на половината от разстоянието между Слънцето и центъра на Млечния път.

| Редактор : Стоян Гогов 5 1738 Снимка: iStock by Getty Images

Как бихме могли да направим тази грешка?