Откриха потенциално обитаема планета само "много близо" до Земята | IT.dir.bg

Снимка: Скрийншот от НАСА

Откриха потенциално обитаема планета само "много близо" до Земята

Според учeните приблизителната температура на повърхността на Gliese 12b е около 42°

| Редактор: Лилия Чалева 22 8301

Международен екип от учени откри потенциално обитаема планета с размерите на Земята, разположена само на 40 светлинни години. Статия за това откритие е публикувана в списание Monthly Notices на Кралското астрономическо общество. Откритата планета е наречена Gliese 12b.

Екипът използва данни от сателитите на НАСА и Европейската космическа агенция (ЕКА), за да потвърди съществуването на планетата и нейните характеристики като размер, температура и разстояние от Земята.

Според учените планетата Gliese 12b е една от малкото известни скалисти планети, където хората теоретично могат да оцелеят.

"Установихме, че вероятно е с размерите на Земята, че вероятно е с умерен климат и е много, много близо", казва съавторът на изследването Шишир Долакия, цитиран от The Guardian.

Според учините приблизителната температура на повърхността на планетата е около 42° т.е. подходяща за натрупване на течна вода, което важно, тъй като такива планети се считат за потенциално обитаеми.

Учените обаче все още не са сигурни каква е атмосферата на планетата, ако има такава.

Gliese 12b обикаля около своята версия на слънцето на всеки 12,8 дни и е подобен на този на Земята. Еквивалентът на Слънцето на планетата е хладно, червено джудже, разположено в съзвездието Риби и планетата получава 1,6 пъти повече енергия от своята звезда, отколкото Земята от слънцето, обясняват учени от университета в Уоруик, които са били част от международен екип за откриване на нова обитаема планета с размерите на Земята.

"Тя е само на 40 светлинни години, което не означава, че ще можем да стигнем до нея в близко бъдеще, но означава, че можем да насочим към нея най-големите космически телескопи в света и да разберем каква може да бъде нейната атмосфера", казва Долакия.

"Светлината, която виждаме сега, е от 1984 г. (преди 40 години) - толкова време е отнело, за да достигне до нас тук, на Земята", коментира и д-р Уилсън от университета в Уоруик пред Би Би Си.

Планети като Gliese 12 b са много малко, така че за нас е много рядко да можем да изследваме една толкова внимателно и да научим за нейната атмосфера и температура, посочват учените.

Лариса Палеторп, съръководител на изследването и докторант в Университета на Единбург и Лондонския университетски колеж, каза, че това е "уникален кандидат" за по-нататъшно изследване на атмосферата, което да помогне за отключването на някои аспекти от еволюцията на нашата собствена слънчева система.

| Редактор : Лилия Чалева 22 8301 Снимка: Скрийншот от НАСА